BILTEST Hvorfor en Mercedes E-Klasse? Og ikke en Audi A6 eller en 5-serie fra BMW. Eller en Jaguar for den sags skyld - elegante XF.
For teknikken, motorerne, gearkasserne samt selv firehjulstræk er ens i de store biler i klassen; her hvor priserne typisk starter ved 600.000 kroner for indstigningsmodellerne og hurtigt bliver til en rund million kroner for de lidt hurtigere versioner - dem med de største hjul under skærmene, læder i kabinen og det meste i elektronik.
Alle bilerne har et 4-dørs sedankarrosseri, en typisk 3-liters motor, automatgear og træk på alle fire hjul. Det er sådan direktørbilerne fra Audi, BMW og Jaguar samt også bilen her, E400 fra Mercedes er konstrueret.
Men hvor har Mercedesen så sine fortrin - hvis den da har nogle ud over stjernen på køleren. Men det har den. E-klassens trumfkort - E-Klassen som sådan og i den grad E400, som vi tester her - er køreegenskaberne. Det store E på de voldsomme 20 tommer-hjul styrer præcist ind i sving, og den holder effektivt fast med sine brede dæk, også selv om føreren presser bilen hårdt.
E-Klassen vinder på køreglæde
De bedste i bilernes segment E er alle konstrueret efter samme grundopskrift, og de koster omtrent det samme; en rund million kroner. Så hvad skal Mercedes-forhandleren sige til sine kunder? "Køreglæde!"