ANALYSE Danskere, som leaser eller overvejer at lease deres bil, frygter ekstraregninger i forbindelse med indgåelse af en leasingaftale, viser en måling foretaget af analysebureauet Megafon på vegne af Nellemann Leasing A/S. Men det er der ikke grund til, melder både bilisternes forening, FDM, og brancheforeningen for leasingbranchen, Finans og Leasing.
Leasing har i høj grad fået medvind blandt danske bilkøbere de senere år. Men 80 procent af de danskere, som leaser deres bil eller overvejer at gøre det, frygter stadig ekstraregninger i forbindelse med leasingaftalen, og 79 procent bekymrer sig om, hvorvidt der kan opstå problemer i forbindelse med kilometerbegrænsning. Det er hovedkonklusionerne i Megafon-målingen, der også indikerer, at leasingtagerne er i tvivl om, hvorvidt udstyrsniveauet på en leasingbil lever op til en tilsvarende købebil.
Mere gennemskuelighed
- Det overrasker mig, at så mange danskere stadig går rundt med en usikkerhed omkring leasing. I dag er man som leasingtager rigtigt godt stillet, og det tyder derfor på, at leasingbranchen ikke har været god nok til at kommunikere fordelene ved leasing. Hos Nellemann Leasing har undersøgelsen fået os til at kigge indad og spørge os selv, om vi kan blive endnu bedre til at skabe gennemskuelighed for kunderne, siger Mads N. Markussen, COO i Nellemann Leasing A/S og fortsætter:
- Vi henvender os til kunder i luksussegmentet og føler, at vores kernekunder har et rigtigt godt indblik i leasingaftalerne. Men i takt med at det økonomiske opsving har vundet momentum, vokser vores kundegrundlag med en ny type af kunder, som har fået øjnene op for, at drømmebilen er inden for rækkevidde med en leasingaftale. Det er især i relationen til dette segment, at vi skal sætte ind med oplysning, så vi sikrer, at de nye kunder får en god førstegangsoplevelse med leasing.
Nellemann Leasing rundede for nylig en milepæl i form af 1000 aktive leasingaftaler, og man har en målsætning om at nå 2000 aftaler inden udgangen af 2020. Dette ambitiøse mål bygger på, at det ikke længere kun er bilentusiaster og deciderede velhavere, som går efter de attraktive luksusleasingbiler, men også en yngre målgruppe af veluddannede købere, der i disse år vokser i antal og købekraft.
Overraskende resultat
Christian Brandt, direktør i brancheforeningen Finans og Leasing, kalder undersøgelsens resultat overraskende.
- Jeg finder resultatet mærkeligt, da vi jo ser andelen af privatleasing vokse kraftigt. Men vi kan som leasingbranche altid blive bedre til at informere - her er det de enkelte leasingselskabers ansvar, da de har den kommercielle kontakt med Hr. og Fru Danmark, mens vi som brancheforening tager os af de overordnede rammevilkår. Men fint, at Nellemann tager fat på området, siger Christian Brandt.
Han tilføjer, at Finans og Leasing, i samarbejde med FDM, har været bannerfører for gennemskuelighed og blandt andet fået ændret lovgivningen omkring fri ændring af kilometerantal, samt udformet en standardkontrakt i fællesskab.
- Tidligere så vi store forskelle, det er ensrettet nu. Og vores egne interne undersøgelse viser det samme som FDMs omkring tilbageleveringsreparationer. Så modsat undersøgelsens resultat omkring frygt og tilbageholdenhed er kendsgerningen, at leasing er yderst fleksibelt og prismæssigt attraktivt, og nu ofte med aftaler uden førstegangsydelse, siger Christian Brandt.
FDM: Godt samarbejde
Til spørgsmålet om usikkerhed siger juridisk afdelingschef i FDM, Lennart Fogh, at leasingkunderne generelt ikke har grund til bekymring. Udbedring af skader ved leasingperiodens afslutning beløber sig, ifølge FDMs statistik, gennemsnitligt til rimelige 4000 kroner, og ingen specifikke privatleasing-virksomheder giver ifølge bilistforeningen problemer, til trods for en opblomstring af virksomheder de senere år.
- Vores samarbejde og aftaler med Finans og Leasing er kommet i mål på en god og sober måde, og der er generelt god gennemskuelighed på markedet. At privatlease er en nem måde at have bil på, og hvis man vil have fuld tryghed og helt fast bundlinje, uanset skader, kan man tegne forsikringer - og huske at gøre brug af en eventuel friskade inden aflevering.
- Det er vigtigt, at man ikke betragter en leaset bil som sin egen, men som en lånt bil hvad angår daglig brug, og at man sikrer sig inddragelse af en tredje part som FDM til at kontrollere kontrakten ved start og bilen ved aflevering. Vi så hos FDM dog gerne en standard for slid og ælde, og krydser stadig klinger med leasingbranchen om dette spørgsmål, siger Lennart Fogh. Han fremhæver også brugernes ansvar for ødelæggelser i kabinen og mistede nøgler som gængse stridsspørgsmål.
Analyse: Leasingkunder frygter ekstraregninger
Ikke grund til bekymring ved leasing af biler, vurderer FDM, der finder samarbejdet med leasingbranchen tilfredsstillende. Finans og Leasing kalder undersøgelsen overraskende.