BILANALYSE Hvilken bil har vi her: Lille Volkswagen - forhjulstræk - 115 hk - store hjul - læderrat - ternede sæder?
Let spørgsmål, tænker du sikkert; det er da en Golf GTI, den første, Mk I’eren.
Men nej, det er ikke dén Volkswagen, vi har i tankerne; det er den kommende VW up! i den nye GTI-version. Klar til lancering som 2018-nyhed med Danmarks-premiere i november i år.
Vi har jo gættet på det i lang tid, og med "hemmelige" meldinger fra forskellige VW-kilder er bilen tæt på en offentlig hemmelighed. Men nu er den god nok: Volkswagen up! GTI er på vej.
Den nye lomme-GTI’s vigtigste data: Altså 3-dørs hatchback-karrosseri, forhjulstræk, 115 hk og 200 Nm. Plus forholdsvist store hjul (17 tommer) for farten gennem sving og røde detaljer udvendigt og ternede sæder indvendigt for den umiskendelige GTI-stil.
Den kommende mikro-raket er hurtigt ude af startklodserne: Til 100 kilometer i timen på 8,8 sekunder. Og den kan løbe stærkt: 197 timen, hvilket er 15 mere end den første GTI fra VW. Så vi er der, hvor GTI’erne chokerede så mange i begyndelsen af 1980’erne.
Men bli’r bilen også GTI-sjov at køre i?
Motoren i den nye lomme-GTI kender vi allerede i fra Golf. Og der opleves den ikke særlig omdrejningsvillig. Det bliver sikkert "værre endnu" i up! GTI, for den yder jo også 115 hk (ved ca. 5.000 o/min.), men den har væsentligt mere moment ved mellemomdrejninger.
Det vil antagelig indebære, at den ved mellemomdrejninger føles virkelig potent, men at den taber trækkraft ved 5.000 o/min. Og hvis det holder, bliver up! GTI nok ganske hurtig; men ikke sjov på den gammeldags GTI-agtige måde.
Om køreegenskaberne har vi endnu ikke så mange data, at vi kan sætte en analyse op. Men up! i alle versioner er ganske styrevillige, så den nye med ganske sikkert fastere affjedring, lavere frihøjde og mindst lige så store hjul som hurtigste up! med 90 hestekræfter - så dér kommer up! GTI næppe til at mangle noget. Så se lige for dig den nye bil fare hen over Tändstiften på Ring Knutstorp eller gennem Hesteskoen på FDM Jyllandsringen ... Måske bliver den skide irriterende for de "rigtige" GTI’er fra VW.
Der er endnu ingen prisangivelser fra Volkswagen. Vi vil godt gætte - men det er kun gæt: Fra 180.000 kr.
NU kommer den - VW up! som GTI
Volkswagen kommer med en GTI-version af mikroen up! Lille VW med forhjulstræk, 115 heste - det hele minder om en Volkswagen Golf GTI Mk I godt 40 år senere. Men er den nye bil nu det?