23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kevin-effekten lever endnu hos Renault

Kevin Magnussen fik kun én sæson hos Renault-teamet, men for den danske importør høster man stadig frugterne af opmærksomheden.

BILSALG Med lidt god vilje kan man hævde, at franske Renault er det eneste mainstream-fabriksmærke i årets Formel 1-serie. Renault valgte som bekendt at genindtræde som fabriksteam i motorsportens mest prestigefyldte klasse i 2016-sæsonen med danske Kevin Magnussen som førstekører.

- Det var en øjenåbner for vores organisation. Fra vores moderselskab har opfordringen hele tiden lydt, at motorsport skal risle ned gennem hele organisationen, men i Danmark havde motorsport kun i begrænset omfang været en del af vores aktiviteter. Det ændrede sig markant med genindtrædelsen i Formel 1 og Kevin Magnussen, fortæller Søren Hyltoft, PR- og informationschef hos Renault Danmark.

Renault har siden 1902 haft stolte traditioner inden for motorsport, hvor de vandt løbet Paris-Wien. Siden har den franske fabrikant høstet masser af sejre. Blandt andet i Le Mans i 1978, hvor en V6 Alpine-Renault A442B kørte sejren hjem.

Renault fik sin Formel 1-debut i 1977 ved det britiske grand prix, men opnåede aldrig den endelige sejr. Det blev til en andenplads i 1983 med Alain Prost bag rattet. Siden besluttede Renault at være motorleverandør i samarbejde med Lotus. Derefter blev et samarbejde indledt med Williams-teamet, som vandt konstruktør-mesterskaberne i 1992, 1993,1994, 1996 og 1997.

Jubel i den danske organisation

Siden har Renault haft et væld af forskellige partnere, men besluttede i 2014 at genindtræde i Formel 1-serien under eget navn og med egen bil i den velkendte Liquid Yellow-farve. Genfødslen skete i 2016 med Kevin Magnussen og briten Jolyon Palmer bag rattene.

Magnussens kontrakt skabte jubel i Renaults danske organisation.

- Pludselig kunne vi koble motorsport og bilsalg sammen. Forhandlerne fik merchandise i forretningerne i form af tasker, nøgleringe og trøjer, og vi begyndte at være mere aktive i diverse danske løb, hvor også Kevin Magnussen deltog af og til, fortæller Søren Hyltoft.

Han lægger dog ikke skjul på, at der undertiden gik lidt lang tid, fra en ide havde ladet sig udspringe, til den blev ført ud i livet. Måske bedst illustreret med den særlige Renault Clio Kevin Magnussen Edition, der først blev lanceret på det danske marked, efter den danske kører havde forladt Renault-teamet.

- Men vi har fået blod på tanden og vil fortsætte med at integrere motorsporten i vores salgsarbejde, ligesom vi vil fortsætte med at promovere vores biler gennem de forskellige løb. Eksempelvis RS-løbene på Jyllandsringen og Copenhagen Historic Grand Prix, siger Søren Hyldtoft og fortsætter:

- Selvom Kevin har forladt Renault, har vi allerede det næste danske talent på vej og henviser til den 15-årige Christian Lundgaard, der har indgået en kontrakt med Renaults Formel 1-team og bliver en del af Renault Sport Academy.

- Og jeg er sikker på, at vi nok skal blive verdensmestre. Måske med Christian Lundgaard bag rattet, siger Søren Hyldtoft med et smil. // 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|