TEKNIK Designet og udseendet af de nye F1-racere anno 2017 udstråler mere fart, agressivitet og power. Og udseendet lyver ikke. De nye regler staver "racer" med stort med bredere biler, bredere dæk og stærkere motorer.
Reglementet er ændret for at skabe mere lighed mellem de forskellige teams efter flere år, hvor Mercedes har domineret totalt. Mercedes er stadig dominerende, men Ferrari er på nogle punkter stærkere i 2017, og spændingen i feltet er genskabt. Nøjagtig som det har været meningen med regelændringerne til stor fornøjelse for dem, det handler om; publikum.
Det skal ikke være let
Regelændringerne er kommet i stand både på grund af stigende kritik fra publikum, der savner uforudsigelighed i løbene, men også fra kørerne. Både Alonso og den pensionerede Mark Webber har klaget over, at bilerne de senere år er blevet lettere at køre, og at de ikke kan køres til grænsen gennem et helt løb.
Det er der nu ændret på. Kørerne har fra 2017-sæsonen måttet træne nakkemusklerne og fysikken ekstra meget, for det er blevet langt hårdere at køre de nye racere. Farten er højere, og bilerne er sværere at køre.
Formel 1-racerne er blevet henholdsvis 25 og 30 procent bredere forrest og bagerst og er nu to meter brede. Det er første gang, de har været så brede de seneste 20 år.
De bredere biler og bredere dæk betyder mere mekanisk vejgreb, så svinghastighederne bliver højere. Det højere vejgreb betyder øget brændstofforbrug, og bilernes minimum vægt er øget fra 702 kg. til 722 kg, mens benzinen øges fra 100 til 105 kg.
Højden på bilerne er uændret, men højden på bagspoileren er sænket med 15 cm. Spoileren er 15 cm bredere og er monteret 20 cm længere bagude. Det giver en løsere bagende, som skal håndteres af køreren, der skal være endnu mere på mærkerne end tidligere.
Den bagerste diffuser er med ændringerne blevet større og bredere samtidig med, den monteres længere fremme. På den måde kan den virke endnu mere effektiv og generere endnu mere downforce.
Forrest på bilen er snuden længere, og der er også bredere frontvinger. Selve næsen på bilen er 20 cm længere end tidligere. Teknisk set har man derfor nu 20 cm mere, som ingeniørerne kan bruge til at forbedre det aerodynamiske flow og skabe endnu mere downforce.
De såkaldte bargeboards, som er spoilere på siden af bilen, er kommet tilbage, som de så ud tidligere. De er monteret på luftindtagene på siderne og er med til at skabe vejgreb ved at lede luften hen over siderne på bilen på den mest optimale måde.
Motorerne er stadigvæk turboladede 1.6 liter V-6’ere med maksimalt 15.000 o/min. Der er desuden lavet ændringer, så lyden, der er blevet kraftigt kritiseret for at være alt for svag, i det nye reglement får et ekstra boost, så Formel 1 igen kan runge af rå motorlyd.
Dækkene breder sig ud
Fra 2017 er dækkene markant bredere. Fordækkene er steget i størrelse fra 245 mm i bredden til 305 mm. Bagdækkene er gået fra 325 mm til 405 mm. Dækkene er samtidig lidt større i diameter og er vokset fra 660 mm til 670 mm. //
Bredere biler og dæk giver mere action
Det nye reglement giver mere magt til køreren end tidligere. Nu kræver det mere at håndtere raceren.