DANSKERBIL Kritikerne er mange, køberne få og udviklingsarbejdet særledes omfangsrigt. Det tegner til at være den korte fortælling om danske Zenvo, der for nylig - og en smule ubemærket - kunne fremlægge sit første overskud i godt 10 år: 29,9 millioner kroner for 2016.
Zenvo kunne på den seneste biludstilling i Genève løfte lidt mere af sløret for, hvad den danske bilproducent egentlig har gang i, når firmaet blander udstødningsgasser med racingteamet Rebellion om en kommende LMP2-bil. Troels Vollertsen, der er bestyrelsesmedlem, og ikke mindst en af grundlæggende af Zenvo, sætter lidt flere ord på:
- Det er ingen hemmelighed, at vi så småt går i gang med udviklingen af en ny model og hertil en ny motor. Jeg håber og forventer, at samarbejdet med Rebellion kaster masser af lærerig viden af sig, ikke mindst i forhold til at konstruere en ny motor. Noget der er temmelig komplekst, fortæller Troels Vollertsen til Motor-magasinet.
Havde jeg aldrig troet
Han er lige vendt tilbage fra nogle dage i Schweiz, hvor han har testkørt biler - netop i forbindelse med Rebellion. Sidste år solgte Zenvo fire biler af den håndbyggede model ST1, der har 1100 hestekræfter og koster 850.000 euro (6,3 mio. kr.) uden afgift. I forbindelse med Genève-messen kunne firmaet også vise sin jubilæumsmodel TS1 GT frem.
Troels Vollertsen er ingeniør og har lige fra begyndelsen været bilbygger og motorudvikler, hvor han samtidig har stået for den tekniske udvikling af Zenvo-bilerne.
Især Zenvos motor omtales af de få, som har kørt i bilerne, som den helt store styrke ved det danske bilmærke, der har hovedsæde ved Præstø.
Med den nuværende tekniske opsætning betyder det 1180 hestekræfter fra den 5,8 liters V8 twin supercharger med todelt intercooler. Topfarten er angivet af Zenvo selv til 375 km/t, og 0-100 km/t klares på 2,8 sekunder. Opsummeret er det svimlende 1,35 hestekræfter pr. kilogram.
For Troels Vollertsen selv har det været lidt af en rejse, der selvfølgelige foreløbigt kulminerer med et pænt regnskab, men som egentlig først lige er ved at tage fart.
- Man må konstatere, at det at bygge superbiler, eller bare biler generelt, er svært. Det tager tid og mange kampe at opbygge et brand, som potentielle kunder har tillid til. Jeg tror ærligt talt, at projekter som vores kræver mindst 10 til 15 år, før man for alvor kan slå sit navn fast, fortæller bilproducenten.
I forhold til samarbejdet med Rebellion, og udviklingen af både en LMP2-motor og den forskning og udvikling, som Zenvo tager med sig derfra, siger Troels Vollertsen:
- Jeg havde aldrig i mit liv troet, jeg skulle få chancen for at udvikle og være med til at bygge en Le Mans-motor. Det stiller enorme udfordringer til en som ingeniør og motorbygger i forhold til kræfter, pålidelighed og brændstofforbrug. Det er intet mindre end en fantastisk mulighed.
Sværere at slå i bordet
Zenvo Automotive, som er bilproducentens fulde navn, er stiftet af Troels Vollertsen og Jesper Jensen tilbage i 2004. Den første prototype af den bil, som senere blev til Zenvo ST1, stod færdig i december 2008, og produktionen begyndte i 2009.
I 2012 skete der dog en lille omvæltning, fordi selskabet blev solgt til den russiske entreprenør Anton Abramov. Sammen med sin bror Aleksandr Abramov havde han forelsket sig i Zenvo-bilen og ville gerne skyde penge i projektet. Det betød en omrokering, og som ny adm. direktør indtrådte Anzhela Kashina.
I bestyrelsen hos Zenvo Automotive sidder altså i dag Anton Abramov, Valery Abramov og Troels Vollertsen. Ifølge sidstnævnte går samarbejde bedre i dag, end det gjorde, lige da russerne var kommet til.
- Personligt har det da været lidt svært at vænne sig til, at man ikke kan slå så hårdt i bordet længere, som man kunne i starten. Men jeg synes, at vi kommer bedre og bedre ud af det med hinanden, og jeg tror, vi står styrket. Men alle iværksættere skal jo lige over et punkt, hvis man sælger livsprojektet, eller i hvert fald sætter andre i spidsen for det.
Amerikanske kampe
Den nuværende fremgang er ifølge Troels Vollertsen kommet, en smule overraskende, via salg i USA. Egentlig troede han og folkene fra Zenvo, at Mellemøsten, og faktisk også Rusland, skulle være de markeder, som trak salget i gang for alvor.
Zenvo skal i gang med at få godkendt sin nye TSR, der er en trackday-udgave af Zenvos TS 1-model, på det amerikanske marked. Den er godkendt med det tyske kvalitetsstempel fra TÜV, men lige nu kan den ikke sælges i USA.
- Derfor arbejder vi selvfølgelig på at få typegodkendt bilen. Dem, som har prøvet det med nye bilmærker, kan sikkert tale med om, at det kan være lidt af en nød at knække, siger Troels Vollertsen og tilføjer:
- Vi har dog planer om både at lave gadebiler og trackday-biler til USA. Er der tale om baneudgaver alene, så kan de lettere importeres til landet og bruges til løb og forhåbentlig af kunder. //
Zenvo laver millionoverskud
Det går fremad for Zenvo, der skyder udviklingen af en ny model i gang med LMP2-samarbejde.