En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.

Fyldt med sensorer

På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.
Læs også: Rattet rundt med motorsporten


Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.
Læs også: Nyt erhvervsnetværk skal udklække racingtalenter


Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen

I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sådan vil danske NOx-folk skære hospitals-regningen

Udstyrer man busser og lastbiler med NOx-udstyr kan flere leve et sundere liv.

Motor-magasinet får ny chefredaktør

Den erfarne biljournalist Flemming Haslund står i spidsen ved rokade på fagbladet.

Plus

Nyt erhvervsnetværk skal udklække racingtalenter

DASU, Dansk Metal og Rapido Travel mærker allerede opbakning til Racing for Denmark.

Plus

Temadage som lokkemad for nye faglærte

Både folkeskoler og frivillige organisationer kan løfte erhvervsuddannelserne.

Rattet rundt med motorsporten

Nyt fra sportens verden i ind- og udland - se også de selvstændige billedtekster.

Plus

Også Suvo vil skrue ned for lydniveauet

Flere og flere udbydere af rustbeskyttelse sender produkter på markedet, der sænker støjniveauet i kundernes biler.

Stenhøj køber op i Sverige

Danske Stenhøj opruster på tester-fronten og vil være global spiller inden for udstyr til synshaller

Online Avis Arkiv
Plus

Taxa-brødre på Mors foretrækker Tesla

De kører stilfuldt og lydløst rundt med deres taxaer på Limfjordsøen Mors, og for de tre vognmænd har overgangen fra diesel til el givet bedre arbejdsmiljø og masser af goodwill fra kunderne.

Superswede - filmen om Ronnie Peterson

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte nogle gamle slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september.

Pava booster sin kursus-afdeling

Åbner ældgammelt nyt værksted

Munkebjerg-rekord og ny dansk sportsvogn

Der var herlig, klassisk fartfest ved Vejle i weekenden, med premiere på den ny danske sportsvogn Agile SCX.

Plus

Topchef i tale: "Flad struktur er min vigtigste opgave"

Claus Jønck er direktør for RTT, der vokser og vokser. Det stiller stadig større krav til at holde den flade struktur i hele kæden.

Plus

Vaskefirma overså nabo-lov

Antirust går efter hulfri-biler

Plus

Kæmpe udvider på vaskemarkedet

Vicedirektør forlader organisation

Mads Engberg er fratrådt stillingen i AutoBranchen Danmark efter gensidig aftale med formandskabet i organisationen.

LEDER: Når en lov brydes

Plus

Hærværk mod bilvask er endt i trusler

Dækmærker efter en hård acceleration i nordjysk vask-selv-center har udviklet sig til regning på 60.000 og persontrusler.

Plus

“Sjællands eneste biludstilling"

CHGP - klassikerfræs med Racerprins Joachim og Le Mans-konge Kristensen i spidsen. Men også et arrangement, hvor autobranchen forkæler sine kunder. Hør hvorfor mange firmaer stiller op.

Rattet rundt med motorsporten

Autofolk med rugbrødsmotor

Smugkig på ny sæson af The Grand Tour

Vejhjælp med ny struktur

6

Branchen frygter flere synsskandaler

Storbritannien vil forbyde benzin- og dieselbiler fra 2040

Audi tilbyder 850.000 bilejere frivillig miljøopdatering

Nyt firma for vejhjælp

Plus

Løftefirma: Omsætning går i vejret

Ajour med autobranchen

Rust-folk bliver rystet sammen

Japansk airbag-producent konkurs

På flight mode - god sommerferie

Staycation - når man holder ferie hjemme i bil

Mindst 200.000 på farlige vinterdæk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En måneds arbejde hentet på automatisering

Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.

Universallim med mange anvendelser.

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Nye produkter

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Få kompetent miljørådgivning!

Ny Rust Converter Fra WEICON

Vi giver billetten til vandflyveren!

CBN-bakkelitbundet til universal værktøjsslibning. Til u- og lavlegeret stål, højlegeret stål og HSS

Biltorvets bud: Biler der imponerer kvinder

I Sverige - er man fast besluttet på at gøre op med snyd i bilbranchen.

Konference: Det frie Energimarked 2017

PREMIUM Naturfiber disc til slibning af stål og/eller rustfrit stål

Jordforbindelsessystem DENIOS

WEEE bure til indsamling af IT affald

Konference: Det frie Energimarked 2017

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Mercedes-Benz AMG GTR - Beast of the Green Hell

Konference: Det frie Energimarked 2017

Tilslut to mobiler til dit headset med Bluetooth MultiPoint!

MX-5 RF automatic – en rigtig sommerbil

Send til en kollega

0.235