23948sdkhjf

En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.



Fyldt med sensorer
På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.

Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.

Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Læs også: Ferrari sparker F1-boss ud

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen
I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ryds Bilglas breder sig i Danmark

Husmer Glas og Facade i Frederikssund er fjerde danske værksted i nordisk autoglas-kæde.

Plus

Konkurser i december

LEDER Moralens år

Plus

Skrotbiler skal bogføres i Køretøjsregistret

Kom med til kåring af Årets Bil

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen, som også står bag autogrossisten AD Danmark, rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

Plus

Styrelse giver bilimportør rap over fingrene

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærper, at frie værksteders adgang til markedet må ikke hindres.

Plus

Koed varsler internationalisering

Plus

Når bilen lyder forkert

Hvornår er en lyd så anderledes, at man som sælger er nødt til at tage den alvorligt? Sag om spritny Peugeot 208 illustrerer problemet, som viste sig at blive dyr for bilforhandleren.

Luft-specialist godkendt

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Unge skal tunes ind på autobranchen

Ny forening på tværs af frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører og leverandører går i luften med kampagne og sekretariat.

Hæder til ung Mercedes-mekaniker

Jabbar Hassan fra Mercedes Benz CPH på Amager er netop valgt til Årets Mekanikerlærling.

Monroe overtager Öhlins Racing

Opkøbet giver Monroe hurtigere adgang til udvikling af avancerede støddæmper-systemer til fremtidens el- og selvkørende biler.

Problemløser-værktøj får mekanikere til at fløjte

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Plus

Ny chef for AD Danmark

Michael Ullerup er ansat som chef for AD Danmark A/S. Han skifter fra CAC.

Stifter forlader Euro Car Parts

3

Gratis vejhjælp som lokkemad

Danske værksteder tyr til ekstraordinære servicetiltag i jagten på kunderne.

Boys will be boys - nu 75 år

Manden bag den fynske dækvirksomhed Ovethi, Preben Thinggaard, fylder rundt.

Plus

Larmende gearkasse gav 25.000 i afslag

Bilejer fik 25.000 kroner i afslag på en spritny Peugeot 208, fordi gearkassen larmede. Sagen vil ikke danne præcedens, mener Peugeots danske importør.

Plus

Uvildig test af elbilers batterier på vej

En ny metode fra en dansk arbejdsgruppe kan diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken - yderst vigtigt for brugtmarkedet.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Optimisme med omtanke

Force-rapporten om skadesdeles kvalitet underbyggede yderligere SKADs målsætning om at reparere korrekt i en tid, hvor der sker meget på teknologifronten, også i det nye år.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

Plus

Se listen: Her er autobranchens største skatteydere

Autobranchens ni største virksomheder betaler næsten en halv milliard kroner i selskabsskat. Det viser Motor-magasinets udtræk fra de skattelister, som Skattestyrelsen offentliggjorde mandag aften. Se hvem, der betaler mest.

Plus

Når troldmanden fejler

Det var i januar, at ...

Det var i marts, at...

Det var i februar, at...

Ny single fra Sørensen

Kæde vokser på hjemmebane

Konsolidering er nået cylinder-verdenen

Skills-deltagere klar til april

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

På Gule Plader
Helårsdækkene vinder frem

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.234