En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.



Fyldt med sensorer
På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.

Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.

Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Læs også: Rallysportens rugeklasse håber på hattrick

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen
I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

OBD-indgangen tilbage i lovgivningen

Glæde på AUTIG’s årsmøde over helt ny vedtagelse i Europa-Parlamentet om reglerne for typegodkendelse af biler og bildele.

Plus

Reparationsgrænse skader fortsat

Det "grimmeste" år nogensinde med laveste reparationsgrænse, melder SKAD.

Plus

CAN - kan ikke fungere...

Det er ikke "bare lige" at montere el til anhængertræk. Westfalia forklarede hvorfor og hvordan.

Plus

Grossist kursus: Elbiler er ikke for amatører

Forkert mekaniker-arbejde kan forårsage en lysbue på 6000 grader, der pulveriserer selv metal.

Plus

Hvor ska’ vi hen du med mekanikeruddannelsen?

Hele 22 autoskoler var repræsenteret på et velbesøgt landsmøde om udfordringerne for fremtidens mekanikere.

Nyhedsbrev

Plus

Grossist gav blik ind i fremtidens farer og fordele

Auto-G har i disse dage fokus på el- og hybridbil arbejde, kodning af anhængertræk og højtryks-benzinmotorer på sin event rundt i landet på tekniske skoler.

Online Avis Arkiv
Plus

3D-printede reservedele på vej

Branchekonsulent René Tønder gav på Auto-G aften et indblik i de nye muligheder og udfordringer, der venter lige om hjørnet.

Plus

Stor autogrossist vil sælge MC-dele

Når autobranchen slukker ’brande’

Partikler i brandbiler er til skade for alle de ansatte, men der er en måde at komme røgpartiklerne til livs.

Plus

Tjen penge på slukkede baglygter

Slukkede baglygter skaber kritiske situationer. Værksteder kan afhjælpe problemet.

Plus

Nødtætninger atter tilladt

Færdselsstyrelsen har i al ubemærkethed besluttet, at nødtætninger på dæk alligevel er tilladt. Dækbranchen undrer sig over forløbet og sagen rejses i Folketinget.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Plus

Leasing sætter eftermarked for bremser under pres

Plus

Nissens trænings-koncept udvider

Det danske DM i Klima er en forløber for udenlandske mesterskaber hos Nissens.

Plus

De holdt hovedet koldt i klima-finalen

Vinder af Nissens DM i Klima blev Martin Benjaminsen fra Heden Auto på Midtfyn i et tæt finale-opgør.

Plus

Mere dæksalg: Den her bilkategori rykker voldsomt

Dronningen kørte i garage

Dronning Margrethe besøgte Carls Garage i Århus.

Plus

Gearkasse-maskine skal forhindre olie-fejl

Plus

Fortsat fuld fart på Max MC Parts

Rallysportens rugeklasse håber på hattrick

Plus

Gearkasse-skyllere skal bruges varsomt

Mange værksteder har indkøbt udstyr til at rense automatgearkasser, men man skal tænke sig godt om, lyder ekspertråd.

Plus

Peugeot har fundet foreløbig succeskur

Den store 5008 er på mange måder et bevis på, hvad den franske bilkoncern formår lige nu.

En aften om bilklimaet

Rattet Rundt med motorsporten

Nyt fra ind- og udland i motorsportens verden - se også de selvstændige billedtekster.

Bremsedele skal smøres

MC-lager holder ophørsudsalg

FDM tilfreds med karrosseri-rapport

Brancheforening får tilført nye kræfter

Øget indtjening på bremsedele

Plus

Bosal sælger produktion af anhængertræk

Plus

En ekstra maskine på værkstedet betaler sig

DM i klima-teknik klar til finalen lørdag

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Bilvarmer på el er godt for mekanikeren

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidens mekanikere: Derfor er Skjern lige mig!

Plus

Interiørblæsere skal håndteres varsomt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

App'en der gør det let at være bilsælger

Tilmeld dig AutoDesktop-kursus

Ombygning med glasvægge fra Triplan hos Udenrigsministeriet i et råt miks a...

Nissan Micra diesel – pendlerbil på tilbud

Nemt at bestille powerpack hos JO Hydraulics A/S

Send til en kollega

0.308