En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.

Fyldt med sensorer

På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.
Læs også: Lærlinge vandt Metal Rally finalen suverænt


Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.
Læs også: København tættere på Formel 1


Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen

I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

3F tror på konflikt

Fagforening forventer, at en varslet konflikt imod grossisten au2parts træder i kraft ved årsskiftet.

Grossist indtager vestkysten

Au2parts opretter ny afdeling i Ringkøbing med lokale branchefolk.

København tættere på Formel 1

Plus

Reservedels-koncept rammer Danmark

Psst ... vi er her også

Genbrugere går på LinkedIn

Nyhedsbrev

Plus

Branche-direktør: "Fremtiden er uhyggeligt tæt på"

Den nye direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, har netop holdt sin første store tale - med den nære fremtids mangel på lærlinge som det store tema.

Online Avis Arkiv

FTZ indtager Hillerød

Grossist flytter sin afdeling fra Fredensborg og udvider.

Erfaren autolak-chef på pension

Kurt Therkelsen fra AkzoNobel går på efterløn efter 48 år i lakbranchen, heraf de sidste 38 år i autolakbranchen.

Mindeord: Arne Hjorth-Hansen

EU giver million-bøde for ulovligt kartel til udbydere af biludstyr

Dacia vinder prisen "Årets Importør"

3F varsler konflikt mod au2parts

Grossist føler sig som offer i intern kamp mellem 3F Industri og 3F Transport.

Lærlinge vandt Metal Rally finalen suverænt

Würth i et nyt partnerskab

Dansk værkstedskæde vil matche tyske priser nær grænsen

Nyt værksted i Skorstensgaard-kæden i Haderslev tæt på den tyske grænse har mere end fordoblet antallet af ansatte på få måneder.

Plus

Fire nye afdelinger med partikelfilter-rens

Nordjysk Diesel Elektro/Ketner placerer dyre rensemaskiner hos fire nye partnerværksteder placeret strategisk i forhold til at vinde nye markedsandele.

Global portal involverer kunderne

Nissens har erstattet og udvidet sin webshop for at skabe mere værdi for distributører, grossister og mekanikere.

Italiensk fest for de 70 år

Brembo og Ferrari fejrer hinanden med årtiers tæt samarbejde. Især i Formel 1.

Løfte-gutter vinder iværksætterpris

Fire helt nye inspektionslygter

Plus

Stor værkstedskæde får danske testere

Den franske værkstedskæde Norauto har valgt danske SVJ Sensors som leverandør af udstyr til fejlfinding ved rystelser.

Yngre rustbeskyttere i aktion

Ung duo har overtaget Sønderjysk Undervognscenter i Aabenraa.

Første messe for FTZ-topchef

Reduceringsventil mindsker gasforbruget

Rigtig timing tager trykket

To-i-en maskine

Nyt partner team

Hella-hjerte på armen

Jesus har opfundet en nulre-gøj

Plus

Mazda indfører nye reparationstider

Serviceudstyr til automatgear er skudt i vejret

Rattet Rundt med motorsporten

Afløseren for komposit-skiver er klar

Rattet Rundt med motorsporten

Akademiet talstærkt til stede på messen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Masser af leads – men intet salg

Genopladelig inspektionslygte

Hvad betyder grøn fornuft og sund energi?

Rensning af partikelfiltre og katalysatorer - NYHED hos BG Diesel

Gulvelementer til beskyttelse af større arealer

Autoplus indgår samarbejdsaftale med Digitalservicebog

AutoDesktop klar til Android

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Black Friday i SINDBY

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Trost Fahrzeugteile bilver til WM Fahrzeugteile i nordtyskland!

Stor succes for Samtykke.Net

Centralsmøring hos JO Hydraulics

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Digitalservicebog vælger SKAD som partner

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Følg os på Facebook og vind en kurv

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

Exide kampagne fra AD Danmark

Biltorvet er en af Danmarks bedste arbejdspladser

Hvorfor sender tandlægen SMS til sine kunder?

Nyheder november

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.738