En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.

Fyldt med sensorer

På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.
Læs også: Rattet Rundt med motorsporten


Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.
Læs også: Magnussen spår Haas-optur: Vi vil begynde at blande os


Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen

I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Vi nærmer os en åbning for at ændre i lak-loven"

Plus

Lærlinge må godt koste på bundlinjen

Egentlig lægger Bjørn Mogensens værksted op til to lærlinge - men der er tre. Hvorfor? "Jeg har et ansvar for at hjælpe de unge i gang. Det har alle da."

Plus

Autolakerer revser gammel lovgivning

Reglerne for at bygge og indrette moderne værksteder til autolakering og pladearbejde er håbløs forældede, mener lakerer.

Plus

Afløser for Autograf kan give bedre data

Plus

Svenskere vil hæve indtjening på lakjob

En mere intelligent indretning af værksteder med autolakering kan sende flere biler igennem portene.

Nyhedsbrev

Generationsskifte hos dækgigant

Online Avis Arkiv
Plus

Gør værkstedernes tiltag indtryk?

Voxmeter analyserer, hvilke aldersgrupper der lægger mærke til værkstedernes positive tiltag?

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Dæk står fast i ’slid-debat’

Plus

Dæmpere skal reducere støj i populær minibil

Forening jubler over 3D-tegninger

Endelig kan Qapter-program håndtere 3D-modeller af dele.

Plus

Affjedring løfter ministerbil i sikkerhed

Plus

Håndholdt dækscanner har det hele

Med laserteknologien i Groove Glove kan man både måle mønsterdybde og se om styretøjet trænger til justering.

Plus

Ford Tuning med fabriksgaranti

Ford Performance Parts til eftermontering tæller blandt andet motortuning, støddæmpere og kalibreringssæt.

Plus

Dæk-kæde rykker rundt i Horsens

Plus

Dansk prisvinder udvikler dele til Tesla

Styretøjsdele til el- og hybridbiler skal rykke salget yderligere.

75.000 kroner til tankmand

Tankkæde Uno-X hædrer årets partner. Vinderen er ...

Ny direktør for Pilkington

Carsten Randrup afløser Kenneth Waagenes, der skifter til Ryds Bilglas.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig

2

LEDER: Lærlingene vi ikke har

Fart på værkstedskæde: Svært at skaffe de rette lærlinge

Men et topmoderne lak- og rustbeskyttelsescenter i Avedøre med den nyeste teknologi og attraktivt arbejdsmiljø hos AutoCenter København er et godt argument over for de jobsøgende.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Lad kvalitet blive fokus i 2018

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Dækspecialister i vækst

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Det kørende datacenter

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Finansloven afsporer vejen for fremtidens faglærte

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Connectivitet og reelle bilpriser

Lastvognsmekanikere viser sig frem ved Skills-finale

Stem på din motorsports-favorit

Plus

LED-lys skal lyse rundt om hjørnerne

Hjælp til at tackle syge ansatte

Stor olieproducent opkøbt af Würth

LEDER: Får vi en "Trump" eller "Volkswagen?"

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Digitale danske frontløbere

Super grossist-opkøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

In-house kvalitetskontrol: For hurtige svar og god service

Ny VW Crafter & MAN TGE trin bag udviklet til biler med baksensor pdc

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Borbet design VTX

Undgå motorskade forårsaget af LSPI

Stor interesse for afgiftsberegner

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Autoparts24 Motor – over 21.000 brugte bilmotorer samlet ét sted

Ny værktøjskampagne i SINDBY

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

ABS-sensorer: Markedets bedst dækkende program og nok laveste reklamationsprocent

Har du styr på dit olielager?

Mød Geovent på vandværksmesse i Roskilde.

Vægtoptimeret fælg til SUV modeller

Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Exide kampagne fra AD Danmark

Vind en bilindretning

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra C...

Kan du regne demobilen ud?

Far, jeg skal kaste op: Juletur i Stinger GT

Her bestiller du en prøvetur hos Jaguar House

Send til en kollega

0.321