23948sdkhjf

En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.



Fyldt med sensorer
På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.

Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.

Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Læs også: Vraget McLaren-kører skifter Formel 1 ud med Formel E

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen
I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Stenhøj indtager messe med kæmpe-stand

Løfter-producent deltager på au2messe 2018 med stand på hele 400 kvadratmeter.

Plus

Faldgrube: Undgå ulovlige turboladere

Plus

Kaster nyt lys over au2messen

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Plus

Reparatør: Sådan holder vi liv i flere dæk

Bildæk er en miljøbelastning, men branchen er i fuld gang med at kigge på løsninger til at gøre noget ved det.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Grossist slår til mod voksende byrde

Plus

Fabrikker sparer på galvanisering

Dioder løber med pris på megamesse

Plus

Fri kæde samler på mærkeværksteder

De autoriserede forhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden, mens forbrugernes behov stiger. Ifølge CarPeople skaber det en udfordring i autobranchen, som kæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Plus

Kæmpe grossistmesse boomer og er klar i Fredericia

Autogrossisten au2parts byder inden for i Fredericia til messe, hvor især digitalisering fylder mere end før.

Plus

Antirust-leverandør får ny ejer

Plus

Udbyder: OEM-produkter til ruder vinder frem

Ifølge en af landets største aktører inden for rudelim vælger flere værksteder OEM-lim, når de udskifter frontruder.

Skorstensgaard åbner værksted i Køge

Bilfirma gennem 50 år

Gunnar Juul kan fejre sit 50 års jubilæum i bilbranchen.

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

BMW-nørder udvider biksen

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus

Svensk autoglasfirma klar i Danmark

Plus

Pierre-kæde scorer stor aftale

Næsten alle biler fra VW, Skoda, Seat og Audi skal også de næste mange år behandles hos pierre.dk.

Udspil: Stadig store gråzoner for bilafgifter

Regeringens klimaudspil lægger sig kun fast på elbilafgifterne de kommende år. Ærgerligt, mener elbranchen.

Plus

Auto-jura: Hvornår opstår en fejl egentlig?

Plus

En uvis lys-fremtid for værkstederne

Distributører laver netværk

Ryds på opkøb i England

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

Fynsk producent lyste op på messe

1

If årets forsikringsselskab

DBR: Brændeovne sviner mere end bilerne

Plus

Dansk autoglasværktøj på messe

Plus

To nye donkrafte lanceret

Plus

En overflod af dækmesser

Plus

Den danske NOX-dræber

Plus

Gummi-duo på eftermarkedet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Send til en kollega

0.4