23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Le Mans vs. Formel 1 Hvilken Bil er hurtigst?

Formel 1 er alle 1,6-liters V-motorer, mens Le Mans-ingeniørerne tryller med en række forskellige powerpakker. Men forskellighederne til trods - begge når op omkring 1000 hestekræfter.

SAMMENLIGNING Forskellen på en Formel 1 og en Le Mans-racer? Hvor svært kan det være? Den ene har jo fritliggende hjul, den anden har skærme. Så let er det da.

Men inde bag denne helt indlysende forskel er der mange flere - motorerne først og fremmest. Men når vi tager et spadestik dybere ned i teknikken, dukker der også overraskende ligheder op.

Al teknikken, hvor forskellig og hvor ens den måtte være, fører jo alt sammen til ét, når vi er i racerverdenen: Farten. Speed’en.

Og her kommer så spørgsmålet: Tør du gætte på, hvilken der er hurtigst denne sæson: Formel 1-raceren eller Le Mans-raceren?

Spørgsmålet er enkelt. Svaret er kompliceret. Men måske har Formel 1’s danske motorsports-fotograf det virkelige svar - nu han har måtte lede efter nye steder at stå med sit kamera for at føle sig nogen lunde sikker. Hør hvad Peter Nygaard siger længere nede i denne artikel. 

Motorsport køres i tre typer biler:

1) Formel-biler, dem med frie hjul.

2) Racersportsvogne, dem med skærme.

3) Forskellige former for gadebiler.

Og her ser vi så lige bort fra specialiteter som dragstere og buggies. Så de rigtigt rigtige: Formel-biler, racersportsvogne og standardbiler.

Reglerne for konstruktion af formel- og sportsvogne, samt for ombygning af standardbiler, formuleres af FIA i Paris.

Og på grundlag af dette omfattende og komplicerede lovsæt går ingeniørerne så i gang med at finde på det hurtigste - og med at finde alle regelsættets smuthuller. På bilfabrikker som Ferrari, Mercedes, Porsche og Toyota. Og hos de firmaer, der udelukkende skaber racerbiler; Williams, Red Bull og Oreca for eksempel.

Én motor i Fomel 1, mange i Le Mans

De store forskelle på formel-raceren i Formel 1 og på racersportsvognen på Le Mans - altså ud over skærme eller ikke - er motorerne. I Formel 1 er der én mulig motorkonstruktion: Den 1,6-liters V6. Det er det.

Modsat Le Mans-bilen, der åbner for helt anderledes kreativitet i R&D-afdelingerne. Se bare forskellen på Toyota, der kører med en 2,4-liters 6-cylindret V-motor, mens Porsche har en 2,0-liters V4-motor. Begge i øvrigt på benzin - en relevant oplysning på Le Mans, idet Audi, der jo trak sig sidste år, har vundet sejr på sejr på diesel. Den sidste Audi LM-motor var en 4,0-liters V6.

I år er der i øvrigt en ny bil med i den hurtigste Le Mans-klasse, Enso CLM hedder bilen. Den har en helt fjerde motor, en 3-liters V6-motor.

Så et mylder af forskellige motorer på Le Mans mod én type i Formel 1.

To- versus firehjulstræk

Yderligere en afgørende forskel på de to typer racerbiler er antallet af trækkende hjul. Alt, der kører vinderstærkt i 24 timers-klassikeren, har træk på alle hjul, mens der er én mulighed i F1: Baghjulstræk og det er det.

Le Mans-bilerne med træk i alle hjørner er Toyota, Porsche og indtil sidste år Audi. Fælles var den basale idé: At baghjulene drives af forbrændingsmotoren, mens forhjulene trækkes af en eller to elmotorer.

Og dermed er vi ovre i el, og dermed igen hybrid - altså kombinationen af både en forbrændingsmotor og elmotorer. Tidligere kørte alle tre, Toyota, Porsche og Audi med hvert deres hybridsystem - især Audis var særegent og udelukkende egnet til motorsport. Men allerede sidste år var alle tre på den type hybrid, vi kender fra gadebiler.

En Mercedes Formel 1-racer gennem den hurtige højre for enden på Silverstone og en Porsche 919 på vej ind under Dunlop-broen på Le Mans; bilerne ser jo helt forskellige ud. Men inden under er de i deres opbygning ret så ens: Begge biltyper er bygget op omkring en central celle af kulfiber. Begge har motoren - i hvert fald forbrændingsmotoren - liggende centralt og på langs lige bag køreren og foran bagakslen.

Også hjulophæng minder meget om hinanden: Typisk triangler eller multilink både for og bag og enten push- eller pullrod arme, der forbinder selve armene med støddæmperne. Vel er vingerne helt forskellige ud - men den basale forståelse for fartvindens vej hen over og ind under bilerne er den samme i Formel 1 som på Le Mans. // 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.181|