23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremtidens F1 er helt elektrisk

Den elektriske motorsports kongeklasse kører nu også i Monacos gader. Og nogle af de helt unge kørere er begyndt at drømme sig et andet sted hen end Formel 1. Til Formel E - E for elektrisk.

UDVIKLING Hvad er ligheden mellem elbiler og internettet? Begge er kommet for at blive. Og det samme med motorsport i elbiler. Som John Nielsen har formuleret det en gang: "Den dag en elbil er hurtigst på Le Mans, vil alle have en elbil!"

Så langt er vi jo ikke nået endnu. Og den begrænsede rækkevidde i en elbils-racer er fortsat et problem - også i Formel E, der en slags elbilernes Formel 1. Men alligevel tonser Formel E fortsat fremad. Ikke mindst fordi Audi sidste år forfjamskede en hel motorsportsverden ved at proklamere, at nu er det slut med 24-timers Le Mans - nu satser De Fire Ringe hårdt på elektrisk motorsport i Formel E.

Og Audi melder sig dermed ind i en klub af bilmærker, der også består af BMW, DS, Jaguar, Renault og den amerikanske elbilproducent Faraday - men pudsigt nok ikke af Tesla.

Men hvad er det, Formel E kan? Og ikke mindst hvad Formel E ikke kan? Og nu vi er ved det - vil Formel E nogensinde overhale Formel 1 i sportslig betydning?

En af dem, der kan svare, er racerkøreren Amalie Sofie Wichmand, først gokart-pige, der har kørt en sæson i Sverige i Formel 4. Ung racerkører, den nye generation - hvor drømmer hun sig hen? Til Formel 1 vel sagtens? Nej, til Formel E.

MOTOR-MAGASINET: Amalie, hvorfor drømmer du om at køre netop Formel E?

- Jeg har det nok som alle andre unge i motorsport; vi deler alle drømmen om at blive verdensmester i Formel 1. Men jeg har set en mulighed i Formel E, hvor jeg vil føle mig bedre tilpas. Jeg går meget op i miljøet, og i at vi som mennesker har indflydelse på den globale opvarmning. Det er derfor, jeg har en speciel passion for elektrisk motorsport. Så det ville være min største drøm at få lov til at lave det, jeg elsker, og at jeg på samme tid kunne have det godt med det! Fordi jeg kunne køre race og ikke være en del af en "unødvendig" forureningskilde.

MOTOR-MAGASINET: Hvordan forestiller du dig, en Formel E-racer kører?

- Jeg forestiller mig, at den kører som enhver anden formelbil, men at den selvfølgelig er meget hurtigere, end det jeg har oplevet i både en Formel 4-racer og Formel Renault 1,6. Men det er klart, at lyden fra bilen vil være den største forskel. De larmer ikke tilnærmelsesvis ligeså meget og har en mere mekanisk lyd end et brøl som andre racerbiler. 
 
MOTOR-MAGASINET: Hvordan ser du Formel E’s udvikling?

Formel E’s udvikling ser lys ud, hvis altså teknikerne kan få bilerne til at køre længere tid ad gangen. En af grundene, til at Formel E ikke er blevet større endnu, er, at batteriernes rækkevidde er for lille. Det at kørerne undervejs skal skifte bil, og at de kører 30-40 omgange færre end Formel 1, har en negativ betydning for klassens udvikling. Hvis udviklerne kan få bilerne til at holde energien længere, så de kan komme op og matche Formel 1, så tror jeg, Formel E har store muligheder for at blive en ny motorsportsklasse på højeste niveau.

MOTOR-MAGASINET: Hvis du fik chancen her i 2017 - hvilket team ville du køre for?

- Jeg er en stor fan af Audi - nok på grund af Tom Kristensen. Men også fordi Audi som bilmærke satser mere og mere på de elektriske biler som verdens fremtid. Audi har været med siden den første sæson og har været med i toppen stort set hele vejen. Det er altid lækkert med et team, som viser stabilitet. 
 
 MOTOR-MAGASINET: Hvem er dit forbillede i Formel E?¨

- Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg faktisk ikke et decideret forbillede i Formel E, men alligevel ... Jeg har forskellige forbilleder til forskellige ting. Jeg ser op til Fernando Alonso, fordi han har en helt unik kørestil, og fordi jeg, siden jeg var lille, har set ham køre helt suverænt. Jeg ser op til Danica Patrick, fordi hun som kvinde har vist, at det er muligt at leve af at være racerkører. Men jeg ser selvfølgelig op til alle drengene i Formel E for at vælge at køre netop denne klasse og for at være med til at udvikle de elektriske biler gennem deres sport. Men hvis jeg skal vælge en specifik Formel E-kører, vil det være Lucas Di Grassi, fordi han var den første kører, som for alvor troede på Formel E.

MOTOR-MAGASINET: Hvornår tror du, Formel E overhaler Formel 1 rent sportsligt? Og hvornår i betydning for bilsalget?

- Jeg syntes allerede nu, at man kan se på bilsalget, at elektriske biler er blevet mere eftertragtede. Bare her i Danmark har man jo lige valgt at sænke afgifterne på elbiler, indtil der er blevet solgt flere. På det sportslige plan tror jeg dog, at der nok går nogle år, før Formel E overhaler Formel 1. Men hvis man kigger på elektrisk motorsport generelt, tror jeg, der ikke går lang tid, før den begynder at vokse. Audis udmelding sidste år om ikke længere at stille op i 24-timers Le Mans, for i stedet at satse på elektrisk motorsport, var lidt af et chok for motorsporten. Men det er blandt andet netop derfor, jeg tror, at elektrisk motorsport vil vokse inden længe. // 
 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086