AFGIFTER En mindre personbil på gas bliver næsten 50.000 kroner dyrere i købsafgift, fordi afgifterne skal beregnes ud fra energieffektivitet som alle andre biler og ikke CO2-udledning.
- Forslaget spænder ben for at anvende den CO2-neutrale biogas et af de steder, hvor den gør mest gavn, nemlig i transportsektoren, erklærer DI og Bilbranchen samt en række andre organisationer fra energisektoren.
I De Danske Bilimportører og DI/Bilbranchens eksempel beskæres brændstoføkonomien med 38 procent.
Det omregnede forbrug af brændstof til diesel falder fra 32,2 km per liter til 20 km/liter. Det betyder, at registreringsafgiften øges 49.200 kroner med udgangspunkt i en listepris på 130.000 kroner.
Afgiftsstigningen er indeholdt i lovforslaget om lempeligere indfasning af købsafgiften for elbiler.
- Det er en bunden opgave, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), når han overtaler Folketinget til at lægge større afgift på (bio)gasbiler.
Tvivler på EU-argument
DI/Bilbranchen tvivler på, at det er nødvendigt at ændre beregningen af brændstofforbruget af hensyn til EU-retten, som Skatteministeriet vurderer.
Det skyldes de miljømæssige gevinster ved disse biler, og den eksisterende metode har ikke tidligere har givet anledning til kritik fra EU, fremhæver DI/Bilbranchen.
Ændringen skyldes en klage til EU-kommissionen over gasbilers særstilling, som kan betragtes som statsstøtte.
I første omgang afbødes den højere afgift ved en indfasning over fem år for natur- og biogasdrevne biler.
Fra 2018 betales 20 procent af forskellen mellem gammel og ny afgiftsberegning. I 2019 er det 40 procent, i 2020 er det 65 procent, i 2021 er det 90 procent, og i 2022 er det fuld afgift.
Desuden gives der et fradrag på 10.000 kroner i 2018 og 2019, fremgår det af skatteministerens ændringsforslag, som Folketinget stemmer om ved andenbehandlingen den 30. maj. Den endelige vedtagelse sker fredag 2. juli.
Ingen nye tilskud
Karsten Lauritzen stiller ingen nye begunstigelser i udsigt som erstatning for den højere afgift.
Han henviser til, at dels gives der allerede tilskud til biogas i transportsektoren, dels forventes en teknologisk udvikling, der giver flere kilometer per kubikmeter gas og dermed lavere afgift.
- Det bliver markant dyrere at have en gasbil, selv om det er ganske positivt for vores klima, protesterede skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF) ved førstebehandlingen. Det hjælper dog næppe, da Dansk Folkeparti er ikke med i regeringens forlig med S og R forliget om elbilafgifter.
Gasbiler mister miljøfordel
EU-kommissionen tvinger afgift op til skade for biogas i transportsektoren.