DÆKSLID Der er penge at spare for den enkelte bilist. Og der er store klimafordele, siger Michelin om dækfabrikantens nyeste udspil; at man kører dækkene ned til 1,6 millimeter mønsterdybde mod det ellers oftest anbefalede 3,0 millimeter.
Franskmændene har for kort tid siden spillet ud med dette forsalg - et tankesæt, der havde verdenspremiere på et seminar, som blandt andre Motor-magasinet deltog i og beskrev i sidste uges avis.
Michelins tanke er helt kort, at man anbefaler bilister at køre deres dæk ned 1,6 millimeter. En sammenlignede test af i alt 24 dæk, foretaget af Michelin, viser, at der ikke er nogen sammenhæng mellem mønsterdybden og dækkenes bremseevne. Desuden refererer Michelin til en undersøgelse fra universitetet i Dresden af Prof. Dr.-Ing. Lars Hannawald, der påpeger præcist det samme: At der ikke er nogen sammenhæng mellem mønsterdybden og de undersøgte ulykker.
Sammenligningen af de 24 dæk viser, at nogle dæk med 1,6 millimeter mønster bremser kortere end andre med 3 millimeter tilbage. Og omvendt. Det får franskmændene til at konkludere, at det er dækkenes generelle kvalitet og ikke mønsterdybden, der er afgørende for bremselængde.
Som konsekvens heraf er det Michelins forslag, at man anbefaler bilisterne at køre på dækkene længere, men at man forbyder dæk, der med lidt mønster tilbage har ringe bremseevne.
Tavshed fra dækbranchen
Men hvad siger den danske dækbranche til Michelins forslag. Positiv? Negativ?
Vi spørger Volker Nitz, direktør I Dækbranchen Danmark / Rådet for større Dæksikkerhed:
- På forhåndenværende grundlag ønsker vi ikke at komme med en udtalelse, siger direktøren.
Hvorfor ønsker I ikke at udtale Jer, det er dog i den grad rådets område?
- Da vi kun har viden på baggrund af Motor-magasinets artikel, ønsker vi at få belyst en række spørgsmål om emnet hos Michelin, før vi udtaler os. Da jeg endvidere er på rejse hele næste uge, (uge 21, red.) forventer jeg, at der tidligst vil kunne komme en reaktion fra vores side, når jeg er tilbage.
En anden stor dækproducent er Bridgestone. Michael Nielsen er salgsdirektør hos den danske importør, han siger:
- Da resultaterne er tilvejebragt af en konkurrerende aktør på markedet, kan vi ikke kommentere direkte på konklusionerne. Jeg kan i stedet henvise til Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
Volker Nitz, som altså ikke ønsker at udtale sig.
Dækbranchen er gået i tænkeboks
Michelins forslag om at køre dæk ned til 1,6 mm i stedet for de hidtil oftest anbefalede 3,0 mm har fået dækbranchen til at gå i flyverskjul. Dækbranchen Danmark svarer "ingen kommentarer". FDM derimod jubler.