PROCES Taler man med autogenbrugere, så trækker de en smule på det, når man nævner ordene ’digital skrotningsattest’. Taler man med miljøordfører som Pia Adelsteen (DF) er der forundring at spore. Taler man med Dansk Producent Ansvar (DPA) som har stået for et omfattende analysearbejde forud for den kommende digitale skrotningsattest, er der optimisme.
2018 kan nemlig blive året, hvor systemet endelig kommer på strøm og dermed sikrer, at både autogenbrugere og bilejere får den dokumentation for skrotning, de har krav på. Og at godtgørelsen for at miljøbehandle bilen korrekt udbetales til den rigtige.
Johnny Bøwig, der er direktør hos Dansk Producent Ansvar, vil, som han også tidligere har afslået, stadig ikke sætte en reel klardato på den digitale attest.
- Analysearbejdet er næsten afsluttet, og i sensommeren udfærdiger vi det offentlige udbud, som skal ligge til grund for de it-eksperter, som skal for løsningen til at køre, fortæller Johnny Bøwig.
Han fortæller, at der fra sensommeren 2017 vil gå et sted mellem to til tre måder før, man har fundet en vinder af udbudsrunden, der skal overholde visse formelle krav og som forløber i en fastlagt proces.
Men når vinderen af udbuddet er fundet, kommer der så til at gå to måneder eller to år, før den digitale skrotningsattest kan tages i brug?
- Jeg kan sige så meget, at der ikke kommer til at gå to år. Vi overvejer også i øjeblikket, om der skal skrives en deadline ind i udbudsmaterialet. Men vi har ikke truffet endelig beslutning om det endnu, forklarer Johnny Bøwig.
Ifølge DPA-direktøren bliver det op til den kommende it-leverandør at vurdere, selvfølgelig i nært samarbejde med Miljøstyrelsen, som har det overordnede ansvar, og så DPA, hvilken model man vælger til at få systemet til at køre.
- Der kommer til at blive en afvejning af, hvorvidt man skal gå efter en form for standardløsning, eller om man selv skal kode og bygge det hele fra bunden, siger Johnny Bøwig.
Han påpeger samtidig, at der er tale om langt mere end blot en digitalisering af attesten. Der er tale om en fundamental omlægning af systemet.
Planer i 2015
Vedholdende læsere vil tænke tilbage på 2015, hvor man for første gang begyndte at udtænke en ny udgave af skrotningsattesten. Her stod det klart, at en testversion af skulle ligge klar 1. oktober 2015, og så skulle systemet være færdigt 1. januar.
Mulig åbning for digital skrotattest i løbet af 2018
En konkret klardato er stadig uvis, men meget peger i retningen af 2018.