SIKKERHEDS-UDSTYR Den automatiske nødbremse har på et årgangsskifte udviklet sig til et absolut must fra Golfklassen og op. Men også flere og flere minier får dette sikkerhedsudstyr, ny Nissan Micra som et eksempel - og nu er der ved at komme lidt fart på mikroer med automatisk nødbremse.
Trillingerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii lagde ud med netop automatisk nødbremse eller city brake, som vi sagde den gang, som standard allerede fra lanceringen i 2011. Nu kommer så næste mikro med automatisk nødbremse som standardudstyr i alle modeller, nemlig Kia Picanto fra 95.000 kroner.
I alt tre bilmærker tilbyder deres mikrobiler med automatisk nødbremse som tilkøb, nemlig Fiat til Panda, Peugeot til 108 og Toyota til Aygo. Priserne varierer meget, fra 3000 kroner ekstra for Panda til 10.000 kroner ekstra for Peugeot 108. Toyota lægger sig blødt imellem med 5000 kroner.
De resterende tre i klassen har hverken automatisk nødbremse som standard og heller ikke mulighed for at købe det som ekstraudstyr; Citroën C1, Hyundai i10 og Opel Karl.
Et kendetegn for samtlige automatiske nødbremser er, at de alle er førstegenerations-udgave - de kan "se" en bil, men ikke en person.
Udviklingen går altså langsomt i denne klasse - det ser end ikke ud til, at automatisk nødbremse er på vej til at blive en selvfølgelighed blandt mikroer i de kommende biler. Således siger Søren Hyltoft, PR for Renault:
- Den nuværende Twingo har ikke nødbremse, og jeg tvivler på, at den får det.
Erik Morsing, Opels PR-ansvarlige, sætter ord på, hvorfor udviklingen går langsomt. Morsing siger:
- Ingen nødbremse til Karl - det findes ikke. Jeg ved ikke noget om, hvad der sker med næste generation. Men der er ikke den store efterspørgsel efter den slags udstyr i andre lande.
Annegrethe Skovby, pressechef for Hyundai, vurderer udviklingen anderledes og siger:
- De mindre biler, herunder næste generation af Hyundai i10, vil fremadrettet typisk også byde på mere sikkerhedsudstyr.
Picanto skubber til nødbremserne
Koreansk forsøg på at gøre nødbremse i mikroklassen til en selvfølgelighed. Flere tilbyder nu denne førerassistent som tilkøb, men udviklingen går langsomt.