23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Velkommen til virkeligheden Mr. CX!

Salgsvirkeligheden kan blive hård for den nye SUV Mazda CX-5 - for VW Tiguan og Nissan Qashqai holder lige overfor. Mazdas våben er letvægt, design og udstyr, men slet ikke pris.

TEST 2017-udgaven af CX-5 fra Mazda ligner sig selv, men ikke desto mindre; den nye er netop - ny. Først og fremmest nyt karrosseri og ny kabine. Men hvilken chance har den nye japaner i et nærmest vildt marked med godt sælgende Volkswagen Tiguan og Ford Kuga samt salgssuccesen over dem alle, Nissan Qashqai, lige over for sig?

Velkommen til virkeligheden, Mr. CX!

Den nye japaner stiller dog velforberedt op og har sine kort at spille; først og fremmest motorer, der ikke er som de andre, måske mere markant design og i den grad dynamiske køreegenskaber - ja, sådan plejer det i hvert fald at være.

Men holder det? Er SkyActiv-motorer og -gearkasser nok? Ser den nye tilstrækkeligt godt ud? Og er dette med Mazda og køredynamik også et faktum i netop denne bil? To dages kørsel umiddelbart før Danmarkspremieren har svarene.

Først SkyActiv: Mazda bygger deres biler efter en række ideer, som marketingfolkene har døbt SkyActiv. Det er især konsekvent letvægt og motorer, hvor især benzinerne går stik imod strømmen - der jo er downsizing og turbo. Mazdas benzinmotorer er faktisk større og efter sugeprincippet. Dieselmotorerne har lidt større slagvolumen end alle de andre.

SkyActiv er en del af den samlede køreoplevelse i en CX-5 benzin. Bilen er stille, nærmest tyst. Men skal der fart på - overhaling i en ruf eller måske "bare" at nyde at køre - skal der omdrejninger til. Mange omdrejninger. Og så larmer CX-5 nærmest. Spørgsmålet er, om mange omdrejninger og skifte gear, skifte gear og lige én gang til matcher en SUV?

Anderledes er det med CX-5 på diesel. Masser af moment ved alle omdrejninger. Mere cool kørsel. Der er større overensstemmelse mellem en SUV og en motor, der bare svarer med det samme.

Design er immer und immer anledningen til diskussioner. Men det giver mening at slå fast, at CX er veldesignet - især kabinen. Rolige linjer og elegante materialer. Men en overraskende lille skærm med gammeldags grafik.

Så er der det med Mazda og køredynamik i samme sætning - holder det her? Det afhænger faktisk i høj grad af hvilken hjulstørrelse, der køres på. På 17" fælge med dæk i /65-profil er CX-5 ikke skarp i styringen; helt anderledes er det med samme bil på fælge i 19" diameter og på dæk i profil /55. Så styrer Mazdaen pludseligt som en Mazda. Dog ikke helt så præcist som for eksempel en Ford Kuga, men anderledes end klassens spydspids, Nissan Qashqai. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.185|