DÆK-DOKTRIN Hvor sikre dæk er, afhænger ikke af mønsterdybden, men af dækkenes kvalitet. Så derfor: Kør bare dækkene ned til lovgivningens minimum-grænse 1,6 mm og glem de 3,0 mm, som ellers har været den anbefalede mindste mønsterdybe i årevis; ja, nærmest altid.
Dét er Michelins opsigtsvækkende udmelding - noget af et budskab fra et selskab, der jo lever af at sælge dæk. De kan da umuligt gøre sig til talsmænd for at køre længere på dækkene og dermed alt andet lige mindske salget af dæk?
Men ikke desto mindre. Glem 3,0. Kør til 1,6 mm, siger franskmændene nu.
Godt for miljøet
Michelin argumenterer med, at der er en række store klima-perspektiver ved at bilister kører deres dæk ned til 1,6 mm i stedet for nu 3 mm - alle til fordel for Moder Jord. At køre dækkene ned til 1,6 mm resulterer i mindre forbrug af råstoffer til fremstilling af dæk, i mindre ressourceforbrug til fremstilling af dæk og til mindre energiforbrug til transport af nye dæk.
Dernæst mindsker skift ved 1,6 i stedet for ved 3,0 i lavere udgifter for den enkelte bilist til køb af nye dæk og til lavere brændstofomkostninger, idet slidte dæk har mindre rullemodstand end nye.
Overraskende test
Krumtappen om Michelins argument for at dæks sikkerhed ikke er afhængig af mønsterdybden, men af dækkets kvalitet, er en sammenligning af i alt 24 forskellige dæk af varierende kvalitet. Testen er en sammenligning af nye og brugte dæks bremseevne på våd asfalt. Selve testen er maksimal opbremsning fra 80 til 20 km/t.
Testens resultat er overraskende på mange måder. Især er er det overraskende, at de bedste dæk som nye ikke nødvendigvis er de bedste som brugte. For nogle dæk snarere tværtimod.
Således er dækket, der bremser kortest som nyt, kun på en delt fjerdeplads som slidt. Og yderligere: Dækket, der er nummer 15 som nyt, er næstbedst som slidt. Og nummer 18 med fuldt mønster er nummer tre med 1,6 mm mønster.
Vil ændre lovgivning
Franskmændene fremlagde deres nye grundlov for dæks sikkerhed afhængig af slid - eller "sandheden om dækslid," som de selv højtideligt siger, over to dages seminar sidste uge, torsdag for bil- og dækjournalister inklusive os fra Motor-magasinet fra Europa og dagen efter for franske journalister. Se i boksen, hvordan vi testede.
Michelins konklusion er altså, at dæks greb og dermed sikkerhed ikke hænger samen med mønsterdybden, men med dækkets kvalitet i øvrigt. For at øge trafiksikkerheden foreslår franskmændene, at der indføres en måling, der viser, hvor effektivt dæk bremser, når de er slidt. Målingen bør ifølge Michelin følges op af en lovgivning, der forbyder de dårligste - her refereres til, at 18 af de i alt 24 testede dæk bremsede 80 -20 km/t på våd asfalt under 45 meter, mens de resterende seks er over 47 meter, et enkelt endda over 60 meter.
Michelin: Kør til dækkene er slidt ned
Sikkerheden afhænger ikke at hvor meget mønster, der er tilbage - men om dækkenes kvalitet. Længere på dæk er også godt for kloden, påpeger dækfabrikanten.