KØREGLÆDE Førerassistenter og køreglæde er to af bilverdenens buzzwords dette forår. Førerassistenter - dem skal de nye biler bare ha’, skal de. Og køreglæde - det vil de gerne have alle sammen. Jeg sidder til pressekonference efter pressekonference og lytter til ingeniørerne og PR-folkene. Hvis førerassistenterne mangler, taler de udenom. Men køreglæde - det siger og viser de med store bogstaver; helt uden blusel, om det så passer eller ej...
MEN MANGE NYE BILER har vitterligt køreglæde; jeg nævner lige i hulter-til-bulter-rækkefølge: Ny Nissan Micra, ny Toyota Yaris (det er sandt; den skal bare have nogle omdrejninger), ny Opel Insignia og ny - og ikke mindst; ny Mercedes E Coupé. Dén er cool.
Alligevel stikker én op over alle de andre: Du har sikkert set billedet; du har jo læst overskriften, så du ved godt, hvor jeg vil hen: Giulia. Alfa Romeo Giulia. Skønne, smukke, dejlige, underfulde Giulia.
HOV, STOP DER. Ikke ALT er perfekt. Men når jeg tænker på selve kørslen - dette at køre, lægge an til sving, dykke ind, balancere inde midt i svinget og så ellers bare ud igen for fuld æde. Så står de i kø - alle ordene i stil med netop skønne, smukke, dejlige, underfulde.
Men hvad ER det lige, den kan, Giulia? Skal jeg skille alle indtryk ad og pege på det ene, der gør den italienske sedan så god, er det .... er det? - ja, her kommer jeg i tvivl. For jeg kan faktisk ikke blive enig med mig selv, om det nu er den laser-skarpe indstyring. Eller om det er den måde, bagenden lige reagerer på, når speederen går i et med gulvet på vej ud ad svinget.
IKKE AT BAGENDEN SKRIDER UD eller står på tværs - den bare lige sender en hilsen til dig bag rattet; hilsenen, du lige besvarer med en lille kontra på rattet. Hvis bilen ellers kunne tale, ville den lige nynne "Yes!" her.
Men kan jeg ikke få lov til bare at vælge begge dele: Skønheden sidder altså i indstyringen og bagendens svar på speederen. Dét gør Giulia bedre end BMW 3, Mercedes C og Jaguar XE - og Audi A4 for den da...
OG SÅ ER DET FAKTISK LIGE MEGET, hvilken Giulia, jeg kører i. Forelskelsen er den samme. Og jo, det gælder altså også diesel-versionerne. Større forskel gør undervogn og hjulstørrelse faktisk. Her er stramme fjedre og lave dæk bedst.
PS: Er det noget pjat sådan at svømme hen over en bil? Den er jo trods alt bare metal, glas og plastik? Måske. Men Giulia er jo det italienske ord for Julie slet og ret. Og når vi taler om Julie, kan jeg vel godt tillade mig at være lidt småforelsket! Eller helforelsket.