TEKNOLOGI Den tyske Bosch-koncern har oplevet en god start på det nye regnskabsår. Leverandøren havde en omsætning, der steg 12 procent i første kvartal.
Alle områder og regioner kunne tegne sig for stigninger i de første tre måneder af 2017 - og nogle af dem markant. For indeværende år tilstræber Bosch på grund af forsigtige økonomiske udsigter og geopolitisk usikkerhed en omsætningsvækst mellem 3 og 5 procent.
Trods fortsat høje forudbetalte investeringer i fremtidssikring skal resultatet stige.
- Vores forretningssucces i dag giver os spillerum til at forme fremtidens verden, sagde koncernchef Volkmar Denner på den årlige pressekonference på Bosch’s forskningscampus i Renningen.
- Det er vores strategi for transformationsprocessen at videreudvikle vores eksisterende forretning, åbne adgang til nye forretningsområder og være teknologisk førende. Det centrale i denne transformation er ændringer inden for mobilitetsområdet samt sammenkobling via IoT. Vi er førende rent innovativt og former og fremskynder transformationen, tilføjede Denner.
Investeringer på rekordniveau
I 2016 steg Bosch-koncernens omsætningen til 73,1 milliarder euro. Det svarer til en vækst på 3,6 procent.
Resultat før renter og skatter beløb sig til 4,3 milliarder euro og et investeringsafkast 5,8 procent.
I resultatudviklingen 2016 afspejles høje forudbetalte investeringer i fremtidssikring. Sidste år øgede Bosch omkostningerne til forskning og udvikling med knap 10 procent til syv milliarder euro.
- Bosch skal foretage betydelige forudbetalte investeringer i transformationsprocessen og samtidig sikre høj rentabilitet på den lange bane, sagde Stefan Asenkerschbaumer, der er økonomichef og stedfortrædende formand i ledelsen hos Bosch.
Ny oplevelse af mobilitet
Mobilitetsområdet står foran store omvæltninger. Bosch vil gøre en ny slags mobilitet mulig - en mobilitet, der er uden emission, uden stress og uden ulykker.
- Det er ikke længere kun et spørgsmål om at lave bedre biler. Vi skal genopfinde mobiliteten, sagde Denner.
Han tilføjede, at det er en fælles opgave for industri, politikere og samfund at forbedre luftkvaliteten i byerne - hvor 70 procent af verdens befolkning vil bo inden 2050.
Med henblik på den aktuelle debat om kørselsforbud for dieseldrevne køretøjer betonede koncernchefen, at både målsætninger og tiltag for bedre luftkvalitet skal være teknologineutrale.
- Vores ingeniørers kreativitet må ikke begrænses politisk til en bestemt teknologi, sagde Denner.
Koncernchefen ser et stort potentiale i yderligere forbedringer af forbrændingsmotoren. RDE-måleproceduren (real driving emisssions), der gælder fra efteråret 2017, vil bidrage til en yderligere reduktion af kvælstofoxidemissionen fra biler.
Bosch arbejder for øjeblikket på cirka 300 RDE-udviklingsprojekter.
For benzindrevne biler har virksomheden længe kæmpet for udbredt anvendelse af partikelfiltre. For området omkring Stuttgart har Bosch udviklet en assistent for intermodal transport. Og fra 2018 vil community-based parking udviklet af Bosch gå i serieproduktion.
Elektrificering af mobilitet
Bosch investerer også meget arbejde i at fremme elektrisk kørsel.
En ny forretningsenhed for elektromobilitet vil samle alle virksomhedens aktiviteter inden for dette område.
Ud over milliardinvesteringer for videreudvikling af forbrændingsmotorerne investerer virksomheden cirka 400 millioner euro om året for at opnå et gennembrud for elektromobilitet.
Det centrale er her forskning og udvikling inden for batteriområdet. Bosch forsker både i aktuelle og fremtidige battericelleteknologier. Virksomheden har allerede vundet mere end 30 elektromobilitetsrelaterede ordrer. I 2016 vandt man yderligere 11 i Kina, verdens største marked for elektromobilitet.
Fra starten af 2018 tilbyder det nye Bosch-område Powertrain Solutions med 88.000 medarbejdere alle teknologier til drivlinjen fra én enkelt kilde.
- Hvad enten der er tale om brændstof eller strøm, vil Bosch også i fremtiden tilføre energi til drevet. Vi er og ønsker at blive ved med at være vores kunders udviklings- og teknologipartner nr. 1, sagde Denner.
Automatisering af mobilitet
Tekniske fremskridt og forretningssucces opnår Bosch også ved automatiseret kørsel. I 2016 har virksomheden for første gang genereret mere end én milliard euro med førerassistentsystemer og vundet ordrer til en værdi af 3,5 milliarder euro.
Alt i alt vil Bosch vokse hurtigere end markedet med førerassistentsystemer i 2017 - et marked, der forventes at vokse 30 procent.
Cirka 3000 ingeniører fra Bosch arbejder nu på automatiseret kørsel, 500 mere end sidste år. Sammen med Daimler arbejder Bosch på at fremme fuldautomatiseret og førerløs kørsel ved bykørsel. Det er målet, at bilerne skal køre fuldstændig autonomt i byerne i starten af det næste årti.
En af nøglekomponenterne er her Bosch AI onboard computer - en bilcomputer med kunstig intelligens - hjernen for selvkørende biler.
Stort behov for it-personale
Pr. 31. december 2016 havde Bosch-koncernen cirka 390.000 medarbejdere på verdensplan. Sidste år steg antallet af medarbejdere 14.500.
Virksomheden har for øjeblikket et stort behov for specialister og ledere, især med software- og it-ekspertise. Allerede i dag beskæftiger Bosch mere end 20.000 softwareingeniører.
Ny oplevelse af mobilitet
Bosch øger omsætningen inden for alle områder og regioner.