SIKKERHED Vel er Peugeot 208 ikke alene den mest solgte bil i B-segmentet dette forår - den er den mest solgte bil i det hele taget. Men den populære franskmand er løbet ind i et problem her ved indgangen af 2017: 208 har ingen af de førerassistenter, som er blevet et "must" i hvert flad i nye biler.
Udviklingen er drevet af en række bilfabrikker, der lancere nye modeller med de moderne sikkerhedssystemer; Nissan Micra kommer med flere førerassistenter, det samme har Kia Rio og Suzuki Baleno allerede, mens den nye Suzuki Swift som den foreløbigt eneste i denne klasse har hele udvalget; det vil sige førerassistent, der både kan "se" en bil og genkende en fodgænger, linjevogter og adaptiv fartkontrol.
Udstyr af denne type er imidlertid ikke noget, man "bare" kan montere - det kræver, at bilen fra grunden er forberedt herpå. Det bringer en række biler i klemme - blandt dem altså Peugeot 208, men også populære biler som Renault Clio og Opel Corsa - der dog i udstyrsversion kan fås med linjevogter. Også en af klassens fineste biler, nemlig Audi A1 er komet i klemme - hverken automatisk nødbremse, linjevogter eller adaptiv fartkontrol.
FDM: Nødbremse er et must
Blandt de stærkeste fortalere for førerassistenter af denne type er FDM. Søren W. Rasmussen, teknisk redaktør på foreningens medlemsblad Motor har sagt det så firkantet som at "nye biler i B-segmentet bør have i det mindste automatisk nødbremse.
At FDM virkelig mener det understreges af, at foreningen direkte har frarådet sine medlemmer at købe den nyeste Citroën C3, der i øjeblikket ikke kan levers med automatisk nødbremse. Søren W. Rasmussen foreslår, at man venter med at købe den nye C3, til den senere kommer med den funktion.
Hvilke biler i B-segment har så automatisk nødbremse? En opgørelse foretaget på basis af forespørgsler hos samtlige importører af biler i denne klasse i uge 18, 2017, viser, at præcist halvdelen af de 18 biler i klassen kan leveres med automatisk nødbremse, der kan se en bil, der pludseligt bremser op foran. De fleste, men ikke alle, kan endvidere "se" en fodgænger.
Den mere avancerede adaptive fartkontrol kan i øjeblikket kun levers til fire biler - i ingen af tilfældene er udstyret standard og skal altså tilkøbes. Prisen hos f.eks. Skoda er 4000 kroner.
Har man sagt B har man også sagt nødbremse
Automatisk nødbremse er et must på en ny bil i B-segmentet, slår blandt andre FDM fast. Flere af de nye har det - de gamle har det ikke. Og det vender i den grad op og ned på styrkeforholdet i Poloklassen.