TALENTER Hvis man skal have gjort tingene ordentligt, så kan man med fordel gøre tingene selv. Sådan lyder et gammelt mundheld, og det har Martin Skorstensgaard, teknisk direktør i værkstedskæden Skorstensgaard, taget til sig. I hvert fald, når det drejer sig om uddannelse af medarbejdere.
- Jeg vil skynde mig at understrege, at der uddannes dygtige mekanikere mange steder rundt om i landet. Men i og med, at vi er en kæde, der er bygget op om et fælles koncept, så er det vigtigt, at alle vores medarbejdere har en forståelse af, hvordan vi handler og tænker hos Skorstensgaard, så vi til enhver tid yder den samme høje service og kvalitet i alle vores afdelinger. Det kunne vi lettere styre, da vi kun havde tre værksteder, men i takt med at vi bliver flere og flere, så bliver det bare sværere og sværere, forklarer Martin Skorstensgaard.
Derfor har Skorstensgaard udviklet et omfattende uddannelses- og udviklingsprogram, der skal rulles ud over hele organisationen i løbet af efteråret. Det hele kommer til at foregå elektronisk og er tilpasset, så der er et modul til alle funktioner og niveauer i organisationen. Hvert modul afsluttes med en test der skal bestås, før man kan avancere eller fortsætte.
- Det er ikke raketvidenskab, der er i vores program, men blot nogle ting, der giver den nødvendige forståelse for vores kultur og som vil være med til at sikre, at alle går i samme retning i stedet for at improvisere, forklarer Martin Skorstensgaard.
Stimulerer talenter
Programmet er bygget således op, at alle nyansatte får en introduktion til Skorstensgaard. Derudover er der moduler målrettet mekanikerne, specialisterne, indskriverne og de forskellige ledelsesniveauer helt op til partnere og afdelingsledere.
- Vores eget uddannelsesprogram står naturligvis ikke alene. Der er stadig behov for, at vores ansatte kommer på efteruddannelse og dygtiggør sig. Men vi ser det som en ekstra mulighed for at stimulere de talenter, som vi har ansat hos Skorstensgaard. Når vi eksempelvis står og skal finde en partner til et nyt værksted, så er det så meget nemmere for os at finde en blandt de medarbejdere, der har gennemgået hele vores uddannelse og kender hele vores værdisæt fra ende til anden end at skulle sætte en helt ny ind i tingene, siger Martin Skorstensgaard.
Godt eksempel
Mikkel Larsen, der for tre måneder siden tiltrådte som partner i det nyåbnede værksted i Skorstensgaard er et godt eksempel på det, som Martin Skorstensgaard håber bliver udviklingsprogrammets resultat.
- Mikkel startede som mekaniker på et af vores værksted. Så kom han i indskrivningen og ind på kontoret og lærte vores processer at kende indefra, og nu står han som kulturbærer og partner i Esbjerg, hvor han fra dag et kan hjælpe med at få de nye medarbejdere, vi får tilknyttet der, implementeret i vores koncept. Det er det forløb, han uformelt har gennemgået, der nu bliver mere formaliseret, siger Martin Skorstengaard.
En gevinst for alle
Mikkel Larsen ser positivt på det nye udviklingsprogram hos Skorstensgaard.
- Jeg synes det er fremragende. Det er en hjælp til alle medarbejdere, der får en grundig skoling i, hvad de forventes at bidrage med. Det er godt værktøj for alle os, der er ledere i virksomheden, fordi det hjælper os med at udvikle medarbejderne optimalt, og det er et godt værktøj for Skorstensgaard, når der skal spottes ambitiøse talenter, der er klar til at rykke en plads frem i bussen og få mere ansvar. Det betyder, at vi er sikre på, at alle har de kompetencer, der skal til for at løse opgaven optimalt på det niveau, de arbejder på. Det er jo åbenlyst en god idé, siger Mikkel Larsen.
I første omgang er det Martin Skorstensgaard, der står i spidsen for uddannelsesprogrammet, men planen er, at der skal uddannes en eller to trænere, der skal stå for at udrulle programmet sammen med de eksisterende medarbejdere.
- Min bror Anders og jeg er de eneste i organisationen, der slipper for at gennemføre programmet, men jeg håber og tror, at langt de fleste af vores medarbejdere er så meget inde i konceptet, at de kan klare certificeringerne uden at skulle læse op på lektierne, bemærker Martin Skorstensgaard.
Uddannelsesprogram skal strømline værkstedskæde
Det koster nogle penge, men det sikrer til gengæld, at virksomhedskulturen bliver fuldt forankret i alle medarbejdere, siger Martin Skorstensgaard.