23948sdkhjf

DBFU-pres lønner sig

Brugtvognsforhandlere glæder sig over tegningen til et flertal for at ændre regler for privatleasing af biler.

LEASINGBILER - Det ser ud til at det pres, DBFU gennem mange måneder har lagt på politikerne om leasingbiler, flankeret af flere spørgsmål til Skat, samt den seneste artikel i Motor-magasinet fra DBFU’s generalforsamling ("Privatleasing ødelægger brugtbilsalget" den 30. marts), der igen har affødt en hel artikelserie i Finans, har fået politikerne op af stolen. Nu kan de store partiers skatteordførere lige pludselig godt se det uhensigtsmæssige i, at titusindvis af biler kører rundt på de danske landeveje uden at betale en krone i afgift, udtaler Karl-Ove Pedersen, direktør i Dansk Bilforhandler Union.

Da DBFU den 9. november 2016 gjorde rede for problematikken ved en henvendelse til alle partiers skatte- og transportordførere, kom der kun én reaktion: Rune Lund fra Enhedslisten kunne godt se det paradoksale i, at der indbetales forholdsmæssig afgift på privatleasingkontrakter, hvorefter leasingselskaberne efter endt kontraktperiode kan få hele afgiften tilbage igen, oplyser han.

- Der blev udformet tre spørgsmål til skatteministeren, hvis besvarelse mest består af et forsvar af de gældende regler, som i korthed går ud på, at leasingselskaberne køber nye biler til nogle endog meget attraktive priser hos importørerne. Herefter laves der typisk 12-36 måneders privatleasingkontrakter, hvor der betales forholdsmæssig afgift. Efter endt leasingperiode kan leasingselskabet på grund af de meget lave indkøbspriser dokumentere over for Skat, at man ikke har haft nogen nedskrivning af bilens værdi og derfor skal have den allerede indbetalte afgift tilbagebetalt. I 2016 blev der således tilbagebetalt 203 millioner - og intet tyder på at dette beløb bliver mindre i 2017 - tværtimod, siger Karl-Ove Pedersen.

Tegner sig flertal for ændring

- DBFU har vedholdende argumenteret imod denne ordning, som bidrager til en unfair konkurrence mellem nye biler på privatleasing og nyere brugte biler. Med de udmeldinger, der er kommet fra de store partiers skatteordførere på baggrund af Finans’ artikel, tegner der sig heldigvis et flertal for en ændring, til stor gavn for den danske stat og til stor gavn for den fri konkurrence i branchen, så kære politikere - vi venter i spænding på action, udtaler DBFU-direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172