23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Elbildag i Folketinget

Forslag om flere lempelser for el­biler forhandles 10. maj.

AFGIFTER Folketinget skal debattere to forslag vedrørende elbiler den 10. maj.

Det første er lovforslaget, der udmønter justeringerne i regeringens elbilaftale med S og R, der skal puste liv i elbilsalget.

Registreringsafgiften for elbiler fastfryses på 20 %-afgiftsniveau (trin 2 i indfasningen) for 5000 biler, men dog senest til ultimo 2018.

Videre indføres et batterifradrag på 1700 kroner per kWh op til 45 kWh, hvis EU-kommissionen ellers godkender dette initiativ, dvs. op til 76.500 kroner.

Det andet er finans- og skatteordfører Lisbeth Bech Poulsens (SF) beslutningsforslag om fremme af elbiler, som førstebehandles straks efter lovforslaget. SF-forslaget blev fremsat før tillægsaftalen.

Forslaget indeholder fem elementer. Punkterne om udskydelse og elbusser er allerede tilgodeset i særaftalen, mens S og R ikke kunne komme igennem med el-firmabiler over for regeringen:

1) Etablering af en treårig, statsfinansieret ordning, hvor private borgere kan prøve en elbil i en måned for 500 kroner.

2) Sænkning af beskatningen på firmaelbiler og tilskud til ladestandere på arbejdspladser, der vælger elbiler som firmabiler.

3) Ét års udskydelse af 3. og 4. trin af indfasningen af registreringsafgiften på elbiler og pluginhybridbiler.

4) En offentlig indkøbsaftale for elbiler til brug i det offentlige sammen med KL og Danske Regioner.

5) Nedsættelse af elafgiften på elbusser i den kollektive transport, så den per energienhed svarer til afgiften på diesel.

SF vil finde pengene ved at giver mindre miljørabat til benzin- og dieselbiler. Dels skal ekstraafgiften på 1000 kroner forhøjes til 5000 kroner per km, bilen kører under 16 km per liter på benzin og under 18 km/l på diesel, dels skal fradraget fjernes for de tre første kilometer over denne brændstoføkonomiske tærskel, så belønningen på 4000 kroner/km først gives fra 19/21 km/liter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|