STRØM Afgiftsrabatten på elbiler er skæv, mener regeringens energikommission. Rabatten favoriserer store biler og ikke den bilklasse, som er mest udbredt i Danmark. Anbefalingen lyder på et fast tilskud per bil uanset størrelse.
Energistyrelsens fremskrivning kan også vise sig at være for forsigtig. Norge viser, at et markedsgennembrud kan ske hurtigt. I januar i år var 37 procent af solgte nybiler eldrevne i Norge.
Den danske fremskrivning lyder på en bestand på 135.000 elbiler i 2030. En hurtigere teknologiudvikling end ventet kan bringe bestanden op på knap 400.000 køretøjer på det tidspunkt, viser styrelsens egen følsomhedsberegning.
Intet reelt problem for elnettet
Elbiler uanset antal vil ikke udgøre en udfordring for elproduktion og transmissionsnet. 400.000 elbiler svarer til to procent af det samlede elforbrug.
Derimod kan det blive et problem for det lokale elnet, hvis elbiler koncentreres i mindre geografiske områder og de alle oplades samtidig i perioden med spidsbelastning, når aftensmaden tilberedes. Belastningen kan udjævnes ved at variere strømprisen hen over døgnet i takt med efterspørgslen.
Net- og ladeinfrastrukturen udgør aktuelt ikke en flaskehals, konkluderer energikommissionen.
- Private aktører vil sikre en hensigtsmæssig udbygning af ladeinfrastrukturen i takt med behovet, og eldistributionsselskaberne vil tage hensyn til en fremtidig udbredelse af elbilen, når infrastrukturen alligevel skal renoveres, vurderer kommissionen
Anbefalingerne om elbiler indeholder også gratis parkering og kørsel i busbaner.
Rabat gavner store biler
Lavere elpriser om natten er nok til at fjerne pres på elnettet, mener regeringens energikommission.