AFGIFTER Et flertal i Folketinget kræver et indgreb mod leasingselskabers mulighed for at slippe for registreringsafgift.
I første omgang beder Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet skatteminister Karsten Lauritzen (V) om at redegøre for leasingbilers faktiske registreringsafgift.
Det skal ske i et samråd i Folketingets skatteudvalg, som skatteordførerne Jesper Petersen (S) og Dennis Flydtkjær (DF) har taget initiativ til. Datoen kendes endnu ikke.
- Der er en uhensigtsmæssighed i loven, når det kan ende med, at leasingbiler ikke betaler afgift, siger Dennis Flydtkjær med vestjysk underdrivelse.
Indkøbsrabat og restafgift
Han illustrerer det med et eksempel: Et leasingselskab køber en bil til 100.000 kroner for 80.000 kroner på grund af flåderabat. Efter et år eksporteres bilen, og afgiften genberegnes ud fra markedsprisen.
Hvis den er faldet til 80.000 kroner, får leasingselskabet hele den erlagte afgift tilbage.
I samme ombæring ønsker de to skatteordførere en redegørelse for, hvordan biler kan blive indregistreret til kunstig lav værdi i forhold til listeprisen.
- Der er noget kontrol eller nogle regler, som ikke er robuste. Der er nogle ting på dette område, hvor administrationen i Skat ikke ser ud til at fungere, siger Dennis Flydtkjær. Han nævner eksempler med en afgiftsfri taxivogn, som Skat har refunderet afgift ved eksport, og en kommunes minibus, som fik mere tilbage end oprindeligt betalt.
- Det er ikke særlig smart, at man ender med ikke at have noget afgift. Jeg har ikke noget imod lavere afgift på biler, men det skal være med åbne øjne, hvor man sætter bilafgifter ned, siger han.
Her er spørgsmålene
Dennis Flydtkjær, Jesper Petersen og skatteordfører Rune Lund (EL) har desuden stillet hver deres spørgsmål i skatteudvalget på baggrund af artikler i Finans.dk og Jyllands-Posten, som Karsten Lauritzen skal besvare skriftligt.
1) Hvordan det politisk kan sikres, at ens nye biler betaler den samme registreringsafgift uanset, om de forhandles ved normalt salg til normal listepris eller via leasing?
2) Hvad koster det staten i afgiftstab, at Hyundai Tucson-biler, der har en normal listepris på 314.995 kr., via leasing sælges til cirka 91.000 kroner?
3) Er skattefinten "at vaske biler" lovlig?
4) Hvor mange penge går statskassen glip af på grund af skattefinten "bilvask"?
5) Hvordan er kontrollen med leasingselskabers indbetaling og refusion af registreringsafgift?
6) Fungerer registreringsafgiftsloven efter hensigten, når leasingselskaber i stigende grad betaler meget lidt eller slet intet i registreringsafgift?
S og DF vil stoppe leasingfinte
Stormløb på skatteministeren om leasingselskabernes unddragelse af registreringsafgiften.