23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Leasingregler fik drøje hug på årsmøde

Den skæve afgiftsberegning for leasingbiler og manglende lovgivning om connected cars var to af hovedemnerne ved AUTIG’s årlige generalforsamling, hvor de danske leverandører af bildele mødes.

POLITIK Autobranchens Handels- & Industriforening i Danmarks - AUTIG’s årsmøde den 28. april i Tønder viste, at der er oparbejdet en betydelig utålmodighed omkring vigtige lovgivningsområder for autobranchen.

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at reparationsgrænsen for trafiksskadede biler fik knubbede ord med på vejen, men også reglerne for afgiftsberegning af leasingbiler blev betegnet som skæve og helt urimelige i forhold til køb af biler.

I AUTIG undrer man sig over, at regeringen er så uinteresseret i sikre en økonomisk ligestilling i afgiftsmæssig forstand mellem det at købe en bil og lease en bil - og man noterer sig, at statskassen taber et milliardbeløb hvert år på at skabe urimelige konkurrencevilkår.

Generalforsamlingens beretning blev aflagt af AUTIG’s formand Jan F. Christensen fra Auto-G Randers A/S, og her blev linjerne trukket op for de ændringer, foreningens medlemmer må imødese - ændringer, som vil kræve en omfattende tilpasning af forretningsmodeller og forestillinger om fremtiden, som det blev udtrykt.

Connected cars

I branchen truer udformningen af lukkede telematiksystemer, der kontrollerer overførsel af data til og fra køretøjer, både konkurrence og innovation på det uafhængige eftermarked.

Lovgivningen om telematik og de data, der genereres i bilerne, befinder sig i et limbo, fordi udviklingen er løbet så stærkt, at lovgiverne ikke har nået at regulere markedet, og der er akut brug for regelsæt, som både omfatter konkurrenceforhold og forbrugerbeskyttelse, mener man i AUTIG.

Adgangen til køretøjetsdata er i følge beretningen et skoleeksempel på et digitalt dilemma, hvor nogle spillere på markedet ikke kan få adgang til de oplysninger, der er nødvendige for at udvikle nye produkter eller tjenester, eller forbedre de eksisterende, samtidig med, at de mangler muligheden for selv at skabe eller indsamle de nødvendige data.

Konkurrencen starter i dag allerede i køretøjet, hvor datakvaliteten - og hvor hurtigt, der er adgang til data - afgør kvaliteten og salgbarheden af den serviceydelse, som kan tilbydes forbrugeren.

I et marked med vanskelige konkurrencevilkår bør den frie bevægelighed af data og interoperabilitet fastslås via lovgivning, mener AUTIG.

Det kræver robuste regelsæt at hindre restriktioner på adgangen til data, således at det uafhængige eftermarked fortsat kan give bilfabrikkerne konkurrence og forbrugerne et valg mellem flere leverandører.

Falsk forestilling

Men i bilfabrikkernes udspil til lovgiverne i Bruxelles, gør de dem selv til "systemansvarlige" med ret til at sortere data og mulighed for at styre, hvilke data der kommer videre. Efter AUTIGs opfattelse er deres koncept bygget på en falsk forestilling om, at bilfabrikkerne er de eneste, der kan sørge for, at bilerne forbliver sikre i trafikken mod ondsindede angreb eller mod fejl, som andre aktører kunne lave, hvis de fik lov til at anbringe deres software i bilerne eller sende data ind i maskinrummet.

AUTIG ønsker ikke at overlade denne udvikling - og det nye, store marked - til bilfabrikkerne og forære dem et monopol, hvor de kan styre konkurrencen via B2B-kontrakter.

AUTIG ønsker derimod fri bevægelighed for data med udgangspunkt i, at bilejeren frit skal kunne vælge den service de ønsker, og vælge, hvem der skal levere servicen - for at bilejere i sidste ende kan tilbydes en pris, som afspejler sund konkurrence på markedet.

Ny næstformand og genvalg

Generalforsamlingen blev i øvrigt afviklet med sikker hånd af den rutinerede dirigent, direktør John B. Iversen fra Triscan. Et regnskab med overskud, et budget for indeværende år og en kontingentforhøjelse for 2018 gik glat igennem generalforsamlingen.

Bestyrelsen fik en ny næstformand i direktør Klavs Thulstrup Pedersen fra Nissens A/S, og der var genvalg til Keld Andersen fra Eberspächer Danmark ApS, Michael Bendtsen fra Lyddæmper-Central ApS, Per Flensted fra Dometic Denmark A/S og til Bernhard Nørby fra Walker Danmark ApS.

På suppleantposterne var der genvalg til Thomas Bülow-Jacobsen, F. Bülow & Co ApS, Henning Jensen, Slagelse Autodele ApS, Henrik Jensen, Hella A/S, Claus Biel-Knudsen, Brink Towing Systems A/S, og Bjarne F. Thomsen, Sydjysk Reservedele A/S.

Solid medlemsopbakning

I nogle afsluttende bemærkninger fremhævede AUTIG-formanden det gode samarbejde med flere organisationer i Danmark, og i år især med FDM.

Der var også hilsner til samarbejdspartnere i AUTIG’s netværk i udlandet, som omfatter flere end 50 organisationer og specielt til FIGIEFA i Bruxelles, der fik mange roser for en utrættelig indsats mod bilfabrikkernes bestræbelser på at kontrollere markedet og styre det ud i mindste detalje.

Årsmødet var en manifestation af, at der er solid medlemsopbakning til både politik og persongalleri i AUTIG. Næste års generalforsamling i AUTIG finder sted den 20. april 2018, og det bliver et sted i Region Sjælland.

Stramt program

2017-udgaven af brancheforeningens årsmøde foregik på Ecco Conference Centre - skokoncernens spektakulære byggeri i Tønder, og det moderne, kunstudsmykkede mødested var en perfekt ramme om et stramt program, som rummede faglige møder, networking, museumsbesøg, sønderjysk kaffebord, en rundvisning på Schackenborg Slot og - som afslutning på dagen - gallamiddag og dans. Det hele i sædvanlig AUTIG-stil, hvor den gode stemning er højt prioriteret og værdsat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|