BILMESSE Vi remser lige op: I Kina buldrer SUV’erne frem. Kina er så afgjort verdens største bilmarked, og elbiler hitter. Kineserne er begyndt at få de store nyheder før os, og nu ser det ud til, at NU kommer kineserne med egne gode biler til os. Det er fem af de største konklusioner efter dette års internationale biludstilling i Shanghai - "Auto Shanghai," som de fleste siger i hverdagen, mens den officielle titel er Shanghai International Automobile Industry Exhibition.
- SUV-bølgen kommer også stormende til Kina, konstaterer Torben Arent, nyhedsredaktør på FDM’s medlemsblad Motor og Kina-ekspert, efter at have besøgt den store messe elleve år i træk. Omkring 40 procent af nyvognssalget i Kina er SUV’er - det er i runde tal dobbelt så meget som her i Europa. I øvrigt er bilsalget enormt i Kina; det sidste år er det steget med 16 procent til nu 22 millioner biler årligt - og det er udelukkende personbiler. Så Kina er, helt uden sammenligning, verdens største bilmarked.
- På Auto Shanghai så jeg det blandt andet ved, at der var mange nye bilmærker; mindst fem nye, jeg aldrig har set før - og jeg er dog kommet der ofte, siger Torben Arent.
Han understreger, at bilmærkerne på messen endda kun er de store. Kinesisk bilindustri består også af "baggårds-bilmærkerne" langt fra Shanghai; men de når aldrig at komme til den mest betydningsfulde af messerne.
800.000 elbiler i Kina i år
Rent teknisk er elbiler det store hit hos kineserne, konstaterer Torben Arent og fortæller:
- Bilmærket Nio var på Auto Shanghai med en bil, som de påstår er verdens hurtigste elbil. Elbiler er vigtige for kineserne og under fremmarch. Sidste år blev der solgt omkring 500.000 elbiler i Kina - man regner med at ramme omkring 800.000 elbiler i år.
- Med det store salg er Kina et betydningsfuldt marked. På udstillingen blev det understreget af, at kineserne nu er begyndt at få mange af nyhederne før os i Europa. Det er jo den omvendte verden. Et konkret eksempel var Citroëns nye SUV med navnet C5 Aircross - verdenspremiere i Shanghai med salg der til efteråret i år. Vi her i Europa får først den nye franskmand i begyndelsen af 2019, siger FDMs nyhedsredaktør.
Nu kommer kineserne
Viste Auto Shanghai noget om, hvorvidt kinesisk bilindustri er på vej til Europa?
- Danske og europæiske branchefolk har de senere år sagt "nu kommer kineserne", men det gjorde de så alligevel ikke. Når det kom til stykket, kunne de kinesiske bilfabrikker ikke levere varen. Men nu tyder noget vitterligt på, at nu er NU. MG, tidligere engelsk, men nu kinesisk, siger, at de er på vej til Europa med en SUV og en coupé. Også Roewe satser, og et tredje mærke oplyste, at de kommer til efterårets biludstilling i Frankfurt med biler til os i Europa, fortæller Torben Arent.
Shanghais biludstilling overhaler Europa
"Huānyíng dào shànghǎi qìchē " - velkommen til Auto Shanghai på kinesisk. Vi kan lige så godt lære det, for vi er ved at blive overhalet af kineserne, tyder meget på. Rapport fra Shanghai.