23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Styretøjs-system lover hurtig handel

Danske Triscan har opbygget et omfangsrigt system, der hurtigt finder frem til styretøjsdele på eftermarkedet.

PLATFORM Alt handler om adgangen til data, og det skal helst gå hurtigt. Sådan er det i sagens natur også for autogrossister og værksteder, der opererer på det store eftermarked i Danmark.

Triscan slår nu et slag for sit PDM-system (Product Data Management), der ifølge virksomheden selv indeholder opdateret og detaljeret viden om hele den europæiske vognpark, herunder også komponenter til styretøj og ophæng.

Asger Thybo Geertsen, der er Product Team Manager hos aarhusianske Triscan tilføjer:

- I vores system er vi sikret adgang til opdateret OE-data på nye modeller og ændringer i den eksisterende vognpark. Hermed har vi et rigtigt godt udgangspunkt for at opdatere og videreudvikle vores forskellige produktgrupper, fortæller han.

Bilproducenter deler i dag platforme på kryds og tværs af mærker og modeller. Bedst kendt er nok Volkswagen Groups MQB-platform, der kan skaleres til alt fra en VW over en Audi TT og til en Seat Ateca.

I en produktionssammenhæng for netop producenter handler det selvfølgelig om at sammensmelte forskning, udvikling, og råstoffer. For blandt andre Triscan er den ’genbrugstankegang’ også god.

- Fordi udviklingen af nye biler ofte er platformsbaseret, og flere bilmærker derfor deler samme teknologi, og fordi det samtidigt er almindeligt, at nye biler benytter sig af kendt teknologi, ser vi ofte, at dele, vi allerede har i programmet, finder anvendelse på nye modeller, forklarer Asger Thybo Geertsen.

Kan selv få produceret
Dog kan man som grossist eller værksted finde huller i osten, og dem vil Triscan selvfølgelig forsøge at lukke. Triscan kan selv få fremstillet styretøjsdele på flere end 30 fabrikker, og i de tilfælde hvor en komponent endnu ikke er tilgængelig på det frie eftermarked, er det almindeligt på en af fabrikkerne, at Triscan igangsætter et udviklingsprojekt.

Det fortæller Troels Madsen, der er produktkoordinator hos Triscan.

- Vi vælger ofte selv at igangsætte udvikling og fremstilling af produktionsværktøjer hos vores producenter, siger Troels Madsen.

For virksomheder lig Triscan handler det i sagens natur også om at følge forbrugeradfærden og nøje studere, hvilke bilmodeller, der er populære på både nybilsmarkedet og brugtmarkedet. Selv nævner Triscan-folkene Volkswagen Groups (VAG) mini-trillinger: VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Triscan opererer i over 35 lande og vurderer løbende, om det er fornuftigt at tage netop skridt mod at udvikle og fremstille dele.

- VAG-trillingernes popularitet er et eksempel på en modelrække, hvor vi allerede i anden halvdel af 2013 besluttede os for selv at igangsætte udvikling og fremstilling af produktionsværktøjer på bærearme, fortæller Troels Madsen.

PDM-systemet dækker i dag mere end 6900 referencer og sørger ifølge Trican selv for 99 procent dækning af den europæiske vognpark, lover det jyske firma.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|