Sådan virker VW’s autobak med trailer

ASSISTENT Uanset om det er lørdag formiddag på genbrugsstationen eller det er på rideskolen, så kan kunsten at bakke med trailer godt være svær.
Som Motor-magasinet kunne skrive om i starten af 2016 har anhængerproducenten Westfalia udviklet det såkaldte Trailer Towing Assistent (TTA), der kan købes til den store SUV, Audi Q7. Nu slår Volkswagen også til med et lignende system til VW’s nye Tiguan, hvor man for mellem 12.695 kroner og 29.295 (alt efter bilens generelle udstyrstrin) kan købe et lignende system.
Væk med det ulogiske
Selv om det for alle lastbilschauffører findes som medfødt evne, så har de fleste mere jordnære bilister svært ved i hovedet (og måske pressede situationer) at fatte, at rattet skal drejes modsat ved trailerbak - og at genopretning lige skal gennemtænkes.
For de hardcore er det nemt, men hvis man kun gør det én gang hver 14. dag med haveaffald, eller når ligusterhækken har fået sit årlige trim, så virker det ulogisk. På VW Tiguan fungerer det i stedet sådan her: Man sætter bilen i bakgear. På infoskærmen bliver man bedt om at slå bilens parkeringsassistent til. Så indstiller man vinklen med den knap, man normalt indstiller sidespejlene med.
Sådan fungerer det Med den nye Tiguan kommer også muligheden for at købe parkeringssystemet Trailer Assist. Det koster mellem 12.695 kroner og 29.295 kroner, alt efter det udstyrstrin, man fra standard køber bilen i. Systemet består grundlæggende af tre trin: 1. Bilen sættes i bakgear. Når traileren er på plads, slår man systemet fra, og man skal undervejs ikke bruger hjernekapacitet på at justere rattet. Volkswagen markedsfører systemet over for især hestefolket og andre, som regelmæssigt skal igennem den lidt udfordrende |
Nu kender bilen den ønskede vinkel, og herfra skal man som fører blot styre speeder og bremser - lidt som øvrige assistentsystemer til parkering.
Ved båse giver det mening
Motor-magasinets to testkørere brugte en lille time på at teste forskellige scenarier, og hvis man primært skal bakke i bås, er systemet virkelig brugbart.
Skal man omvendt forsøge at få traileren ind ved en parallelparkering, så skal man være lidt mere fiks med justeringsknappen. Man skal stadig selv holde øje med, at man rammer den rigtige vinkel, og selv om systemet er semiautomatisk, så skal man lige være opmærksom på, at man ikke får skruet for voldsomt på knappen.
Mere vellykket
Systemet har sin helt klare force i, at det er brugervenligt. Man kan på det (i pressebilen) digitale instrumentbord hele tiden se, hvor meget traileren bliver drejet. Ratvinklen skal man jo i sagens natur ikke bekymre sig om, bilens computere og sensorer overtager rattet.Kigger man på den nye Volkswagen Tiguan - uden trailer - er det en noget mere vellykket bil, end første generationer, der var i produktion mellem 2007 og 2016. Tiguan i nyeste aftapning er hoppet med på Volkswagen Groups MQB-platform, og kørekomforten er høj. Kvalitetsindtrykket er også pænt, og noget tyder på, at VW er kommet okay fra start med Tiguan, der i skrivende stund er blevet solgt i knap 390 eksemplarer i Danmark, hvad man måler fra årsskiftet og til marts.
Der er dog langt op, endnu, til SUV-kongen over dem alle i Kongeriget, nemlig Nissan Qashqai. Her lyder salgstallet på svimlende 2561 biler i samme periode, hvilket mange dygtige bilforhandlere har bidraget til med attraktive priskampagner. Peugeot 3008, årets bil i Danmark og Europa. ligger på 648 biler i perioden.
Du kan her se i lille video om de trin, der skal til, før systemet tager over:
Artiklen er en del af temaet Video.