KOMFORT Hvis man dykker ned under Peugeots nye 3008 SUV, så vil man opdage, at Monroe/ Tenneco har haft en stor finger med i spillet, når det har handlet om at gøre bilen mere komfortabel og samtidig sikre, at dens støddæmpersystem er med på den nyeste teknologi.
Monroe kalder systemet for Multi-Tuned Ventil (MTV), og største forskel fra mere konventionelle støddæmpersystemer er, at ventilarkitekturen kan tilpasse i fire versioner. Ændringen kan konkret foregå ved, at man med MTV har mulighed for at ændre rækkefølgen og størrelsen af fjederskiverne monteret i ventilen.
På den måde kan man ifølge Monroe tilpasse støddæmperen til en lang række kørestile, og samtidig kan MTV sættes på at fra mindre og kompakte biler til større biler i premiumklassen. Ved at arkitekturen kan indstilles over hele dæmpningskurven giver samtidig, hvis man skal tro Monroe selv, ydeevne og holdbarhed. Alle indstillingsmuligheder kan laves ved hjælp af standardfjederstålkomponenterne, der er til rådighed i ventilemballagen.
Stabil trods højt tyngdepunkt
På dansk jord har journalister især hædret Peugeot 3008’s køreegenskaber og komfort, der er noget af det bedre i klassen. Nogenlunde samme vurdering har lydt fra det europæiske udvalg af biljournalist, der kårede den som Car of the Year Europe 2017 i forlængelse af bilmessen i Geneve.
I MTV-ventilsystemet er det muligt at tilpasse reaktionen fra undervognen meget mere nøjagtigt end i vanlige systemer. Muligheden for den tilpasning kan hjælpe med til at give bedre vejgreb, bedre svingegenskaber og mindre støj fra hjulophænget.
Årets bil kører med justerbar dæmper
Monroe sætter nyt støddæmper-system på Peugeots 3008, der har vundet titlen som årets bil i både Danmark og Europa.