ANALYSE Selv om tilfredsheden blandt bilejerne samlet er steget gennem årene, viser årets AutoIndex fra FDM og Loyalty Group blandt 41.000 adspurgte, at der fortsat er forskel på, hvor godt de forskellige mærker klarer sig, og at høje salgstal ikke er ensbetydende med en høj tilfredshed blandt ejerne. Eksempelvis kommer de mest solgte bilmærker først længere nede ad listen.
Bemærkelsesværdigt er det, at et mærke som Peugeot, der er det næstmest solgte herhjemme, ligger i den tunge ende, mener bilteknisk redaktør på FDMs medlemsmagasin Motor, Søren W. Rasmussen.
- I forhold til vurderingen af forhandleren og værkstedet klarer Peugeot sig hæderligt, men mærket imponerer ikke, når det kommer til brugen i det daglige. Det samme gælder mærker som Kia og Citroën, og det kan skyldes, at mange skuffes over en kvalitet, der ikke er lige så god som prisen, siger Søren W. Rasmussen.
Mitsubishi nedad
Gennemsnitstilfredsheden for forhandlerne falder for andet år i træk, og især Mitsubishi er faldet md 4,1 procent - fra nummer 13 sidste år til nummer 21 i år. Også på tilfredsheden med værkstedet er mærket faldet fra nummer 7 til nummer 20.
Hvad angår forhandlertilfredshed topper Toyota, og på værkstedssiden er Alfa Romeo gået 3,7 procent frem, hvilket dog ikke hjælper meget i forhold til en bundplacering, da der stadig er 16 indexpoint op til VW.
BMW i top igen-igen
Bedst performer BMW generelt for 6. år i træk - på værkstedssiden er mærket gået fra en 11. plads sidste år til en 2. plads i år.
Mercedes-Benz, Volvo og Toyota ligger på de efterfølgende pladser generelt.
- Bortset fra prisen er der ikke mange fingre at sætte på BMW. Men det er ikke bare bilens kvalitet, ejerne er tilfredse med. BMW formår også at levere en god service hos forhandleren og især på værkstedet, hvor de har oppet sig. Her går BMW i år hele ni pladser frem og overgås kun af Toyota, siger Søren W. Rasmussen og fortsætter:
- Til gengæld er kvaliteten af bilerne dybest set lige god i midten af AutoIndex. Her er det interessant, at eksempelvis VW og Skoda ligger side om side. Det er med til at slå fast, at Skoda langtfra er et andenrangs produkt.
Det er 15. gang, FDM beder de danske bilejere vurdere tilfredsheden med deres bil. Den er kun blevet højere gennem årene, både når det gælder selve bilen og oplevelsen hos forhandleren og værkstedet.
Bilkøbere vægter pris højere end kvalitet
Mange bilkøbere bliver skuffet over at have valgt en mellemklassebil, viser FDMs Autoindex-undersøgelse.