23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Honda bruger en milliard på nyt 10-trins gear

Den nye gearkasse produceres i USA og skal finde vej til en stribe modeller.
INVESTERING

Siden Volkswagen luftede planer om at introducere en 10-trins udgave af sin DSG-gearkasse for godt fire år siden, har der været flere initiativer på vej i autobranchen. Volkswagen besluttede dog senere at sætte sin udvikling på hold - sandsynligvis på grund af den verdensomspændende Dieselgate-skandale.

Men Honda har også haft sine ingeniører og mekanikere til at udvikle og teste en 10-trins gearkasse, især til forhjulstrukne biler. Og i sidste uge satte man så gang i produktionen i den amerikanske stat Georgia.

I første omgang bliver gearet sat i 2018-udgaven af Honda Odyssey og efterfølgende Acura, der begge kører rundt på de amerikanske veje. Ifølge Honda selv har man investeret godt en milliard kroner i udviklingen produktionen af den nye gearkasse, som skal spredes sig til en lang række biler fremover.

Sådan er det opbygget

Gearkassen er relativ kompakt og bruger fire sæt planetgear, som ligger aksialt på krumtapakslen. Et gear vælges med tredelt, flerpladet kobling og bremser, der holder komponenter på plads. Samtidig skal en to-vejs kobling hjælpe til at gøre gearkassen mindre.

Man har også forsøgt at reducere pladsforbruget et andet sted; Et af ringgearene udfører et dobbeltjob, fordi det overfører moment til differentialet, hvilket betyder, at det både har tænder indvendigt og udvendigt på sin skal.

Transmissionen understøtter den momentomformer med en tre trins vibrationsdæmper, som Odyssey-bilen er bygget op om. Hertil understøtter gearkassen også start/stop,

Akkumulatoren kan aktivere de små gear hurtigt, langsomt eller en et komfortabelt mellempunkt alt efter, om motoren tændes eller på grund af det, Honda kalder køretøjsbaserede årsager, herunder at A/C-anlægget tændes og dermed bruger energi.

Selv om ikke alle tal lige nu er officielle, så ved man, at den generelle gearratio ligger på 10,00 rent, mens den lå på 6,04 for Honda gamle 6-trins model, som den nye gearkasse afløser på det amerikanske marked. Sammenlignet med tyske ZF’s nyudviklede 9-trins model, så ligger den tyske gearkasse på en ratio på 9,82.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.145