23948sdkhjf

Værksted vil renovere styrebokse

Autocentrum Aars har kastet sig over problematiske styrebokse i udvidede faciliteter.
UDVIDELSE Nicher og brede favntag kan fint gå hånd i hånd. Det har Autocentrum Aars i nordjyske Himmerland allerede bevist med sit speciale i små Smart-biler samtidig med reparation og service af alle bilmærker samt import af reservedele. Og nu kommer et nyt skud på stammen: Renovering af styrebokse for også andre autoværksteder.

Værksted og bilsalg i Aars er på blot fire år vokset fra fire til 10 ansatte i nye rammer ud til den befærdede Vestre Boulevard. Nu inddrages nabo-lokalerne fra en lukket elektriker, så der bliver 1000 kvadratmeter og 14 lifte. En del bliver et specielt rent og udsuget aflukke til styreboks-reparation.

Bag den ekspanderende virksomhed står Erland Knudsen, der har været selvstændig i 20 år, først på hjemadressen i Nibe, idet han er udlært hos Nissan her i 1977, og senere var faglærer på Teknisk skole i Aalborg.

Værkstedet er blandt de største Teknicar-værksteder i CAC/Au2parts-regi og har specialiseret sig i Smart samt VW-familien og har blandt andet købt specialværktøj i Tyskland, ligesom data til fejlfinding og reparation købes online hos bilfabrikkerne for at have direkte adgang.

Autocentrum Aars er desuden medlem af brancheforeningen Autobranchen Danmark på grund af sit brugtbilsalg, der tæller 300 årligt, samt flexleasing, primært Audi og BMW, i samarbejde med Al Finans og Jyske Finans.

Smart-salg og reservedele

Salget af Smart-biler blev startet i 2007, og til dato har Autocentrum Aars solgt cirka 800 af de specielle små microbiler, hvor flere bliver kørt til service i Aars langvejs fra. Da Motor-magasinet var på besøg, hang en Smart ForTwo fra Fredericia på liften.

- Især har pendlere på Fyn og Sjælland set fidusen i Smart-biler, der kun koster 90 kroner at få over Storebæltsbroen og kører langt på literen, fortæller Erland Knudsen. Han har to specialister ansat til Smart-nichen, som er dedikeret til at servicere og reparere de små plastbiler med egenudviklet specialværktøj - især til udmåling og motorbroer - idet der ikke er meget plads rundt om motor og gearkasse fra oprindelig Mercedes og nu Mitsubishi.

Via sit og hustruen Kirstens selskab Denparts sælges også træk til Smart, samt til trillingerne Up, Mii og Citigo i VW-familien, til grossister og forhandlere.

Tyske Dirch Hansen er ansat til at tage sig af indkøb af biler og reservedele med stor viden og netværk i Tyskland - sågar så også Skat tager kontakt om bilpriser, idet Autocentrum Aars egen-indberetter til Skat "snorlige", med Erland Knudsens eget udsagn.

Ideen om renovering af styrebokse og automatgearkasser tog til i november 2016.

- Vi kunne se et behov, fordi omfanget af elektronik i biler tager fart, og det er dyrt at købe nyt, siger Erland Knudsen, som har ladet elektronik-interesserede Kenneth Rasmussen køre projektet. En renoveret Audi multitronic koster cirka 2500 kroner mod 7500 kroner fra ny, og fordelen ved installation af en renoveret eller klonet styreboks er, at den ikke behøver tilpasning i bilen. Årsagen til defekte styrebokse kan være overspænding, en defekt lodning eller en afbrændt processor.

Indsatsen sker i samarbejde med et hollandsk firma omkring et ombytningsprogram af ABS-blokke og styreenheder, hvor Autocentrum Aars får del i knowhow og kan hjælpe den anden vej ved akutte problemer. Et Online katalog via samarbejdet ser dagens lys til april med cirka 300 ombytningsdele i første omgang.

De har bygget en ”Skaudi”
Det hollandske motorløb Carbage Run over 3000 kilometer til Baltikum 2.-6. juli er udsprunget af ordet ”garbage” – affald på engelsk. Derfor var det nærliggende for lærling Kristian Aagesen og mekaniker Kenneth Andersen hos Autocentrum Aars at alliere sig med Gedsted Autoophug for at kreere en såkaldt overskåren Skaudi – halvt Skoda Octavia med 1.8 liters benzinmotor og halvt Audi A6 med et væld af detaljer fra diverse andre modeller: Forlygter fra en Audi A2, frontgrill fra en Q5, kørelyslygter fra S6, S8 indsugning – og ikke mindst skærme fra Smart, der er specialiteten på værkstedet Autocentrum Aars, hvor de to er ansat. Bilen er synet – hvilket er et krav, ligesom at den skal være 15 år gammel - trods masser af krydsfiner og spartelmasse.
- Det bliver en drengerøvstur, som en polterabend over fem dage – og vi har absolut intet at bruge bilen til bagefter, trods hundredvis af sene aftentimers arbejde, griner Kenneth Rasmussen. Endnu mangler indbygning af 5000 watt stereo, stroboskoplys og røganlæg. Der er præmie for mest originale bil i løbet, der ikke er på tid. Tidligere er set en bil bygget som kampvogn samt en snemand på hjul.
















Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174