23948sdkhjf

Fremtiden truer autoværkstederne

Inden længe bestiller bilerne selv tid på værkstedet og kører også selv derhen. Bilfabrikkerne sætter sig på data, og værkstederne skal gøre sig umage for ikke at blive overflødige.
KRYSTALKUGLE Bilerne begynder at køre selv, robotterne kommer, og automatiseringen breder sig overalt i samfundet. Allerede om en 10-15 år vil der være sket store forandringer.

- Til den tid bestiller bilen nok selv tid på værkstedet - og så skal det helst være jeres telefonnummer eller hjemmesideadresse, bilen har indkodet, siger Jesper Bo Jensen.

Han er fremtidsforsker og har erfaring med at analysere fremtiden helt tilbage fra begyndelsen af 1990’erne.

Foredraget Fremtidens biler, værksteder og medarbejdere holdt han, da Dansk Bilbrancheråd for nylig samlede sine lokalforeninger til formandsmøde på Hotel Comwell i Middelfart.

Viden og kundepleje
I fremtiden bliver det at servicere en bil en stadig vigtigere del af forretningen på et værksted. Samtidig er vi tæt på, at bilfabrikkerne kan forlange at bestemme, hvem der skal, og hvem der må servicere deres biler. Fabrikanterne arbejder allerede nu på at kunne sikre sig ene-adgang til bilens computersystemer og lykkes det, så kan de bestemme, hvem der servicerer bilen i fremtiden.

- Bliver det de frie værksteder, mærkeværkstederne eller bliver det bilfabrikkerne selv? Det er ikke afgjort endnu. Leasingselskaberne kan stadig selv styre service og reparation leasingbiler på vejene, siger Jesper Bo Jensen.

For at være med i den stadig skarpere konkurrence skal de frie værksteder bare blive endnu bedre, mener fremtidsforskeren.

- Til en start skal I vide mere om computerteknik, det er helt uundgåeligt. At følge med i bilernes udvikling kræver en særlig viden, som der skal arbejdes for at lære eller måske erhverve på anden vis, siger Jesper Bo Jensen.

Flere i salen gav udtryk for, at det måske ville være en meget bedre idé at ansætte en knivskarp EUX-lærling fremfor selv at sætte sig på skolebænken.

- Der bliver i højere grad brug for digitale ekspedienter som samtidig er både høflige og kundeorienterede. I har brug for almindelige faglærte, men I har endnu mere brug for EUX-uddannede, så EUX er bestemt ikke en tosset idé, medgav Jesper Bo Jensen.

Tag kvinderne alvorligt
Han bedyrede, at man skal begynde at tage kvinderne langt mere alvorligt, end tilfældet ofte er i dag.

- Mange værksteder tager bare ikke kvinder alvorligt, og det er en stor fejl, siger Jesper Bo Jensen.

Flere og flere kvinder går op i biler. Den der med, at kvinder vælger bil efter farven, det er ved at være en rigtig gammel vittighed.

- Vær høflige. Hatten af, pænt goddag, en mekaniker er værkstedets repræsentant. Det er vigtigt at kunne tale med kunderne både de mandlige og de kvindelige. Og husk. Kvinder ved, hvordan bilen skal se ud, når de henter den på værkstedet.

- Så skal den være ren, støvsuget, og alle flader er lige kørt over med en fugtig klud. Tro mig, det er anstrengelsen værd, lyder det fra fremtidsforskeren, der slutter med denne kommentar:

- I en stadig mere forstyrret og forvirrende verden skal mekanikeren være kundens kompas. Han skal udstråle ro, faglighed og autoritet som familielægen for 50 år siden.bauer
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125