23948sdkhjf

Tyverier rammer forhandlere dobbelt

Indbrud hos bilforhandlere medfører kostbare følgeskader.
KRIMINALITET Bilforhandlernes store lagre af nye biler kan ende med at blive en stor udgift, hvis uheldet er ude, og de bliver udsat for tyveri. Tyvene går ofte efter airbags og katalysatorer, men det er faktisk følgeskaderne af tyverierne, der er særligt dyrt, påpeger AutoBranchens VidenCenter.

- Forhandlerne har selvfølgelig en forsikring, der dækker tyverierne, men betingelserne i forsikringerne betyder i visse tilfælde, at forhandlerne kun i nogen grad kan fakturere arbejdstiden, ligesom selve skadesopgørelsen og udregningen af omkostningerne for udbedring af skaderne ligger hos den enkelte forhandler. Samtidig kan forhandlerne tvinges til at yde store rabatter på reservedele til bilerne, forklarer Finn Larsen, teknisk konsulent i AutoBranchens VidenCenter.

- Dernæst kommer opbevaring og transport af biler, der er blevet udsat for tyveri. Som minimum tvinges forhandleren til at flytte bilerne fra udstillingsområdet eller lagerpladsen til et område, hvor den kan afdækkes eller stå under tag, fordi ruderne er knust. Kan bilerne ikke starte, tvinges forhandleren til at bugsere bilerne rundt på pladsen, oplyser han.

Totalskader og erstatninger

Totalskader og autoskader, som forsikringsselskaberne vælger at kontanterstatte, medfører også et stigende tidsforbrug på værkstederne.

- Værkstederne skal være opmærksomme på, at det er en ydelse, som koster værkstederne og ikke honoreres af selskaberne, medmindre det er defineret i værkstedets samarbejdsaftale, råder Finn Larsen.

- Værkstederne skal derfor være yderst skarpe, når de indgår samarbejdsaftaler, og huske at få skadesopgørelse med som et punkt, der skal honoreres, hvis de ikke ønsker at udføre opgaven gratis, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125