23948sdkhjf

Her er de frie værksteders vigtigste værkstøj

DEBAT: Thomas Krebs forklarer om begrebet RMI, som på dansk står for reparations (R) og vedligeholdelses (M) information.
DEBAT RMI? Aldrig hørt om dette, vil mange sige. Her er der tale om det vigtigste værktøj for frie værksteder. En EU lov, der styrer adgang til bilens data med henblik på reparations (R) og vedligeholdelses (M) information (I). RMI er en del af Køretøjs Type Godkendelses lovgivningen COM (2016) 31.

SKAD sidder tæt på forhandlingsbordet via AIRC’s kontaktperson, der løbende informerer om tiltag i forbindelse med lovændringer, som har betydning for hele den europæiske frie bilbranche. Der er sket en del forarbejde via forskellige kanaler, som nu fører til en lang række tiltag for at sikre, at den kommende lovgivning også omfatter de frie værksteders tarv.

Den af organisationerne forfattede Dalton rapport (PE585.750v02-00) indeholder nogle punkter, der er vitale for den frie konkurrence. Vi vil lige beskrive nogle af disse:

• Bilproducenterne prøver at fjerne OBD-stikket fra bilen. Arbejdet går ud på at beholde OBS stikket.

• RMI-data skal leveres i elektronisk format.

• Reservedele skal kunne identificeres let.

• Biler skal kunne identificeres let.

• Forbedringer af definitionen af RMI begrebet i artikel 3 og 65.

• Nøjagtig kommunikationsmulighed mellem alle-mærke testere og biler på en hurtig måde.

• En mere brugervenlig opbygning af data.

• Forummer til deling af information skal åbnes op for alle parter.

• Betragtningen af RMI lovgivningspunkter, som er blevet fjernet fra dagsordenen, skal genindføres.

• Genindførelse af "Petit" typegodkendelses artikler i EU direktiv 2007/46.

• Kommissionen skal kunne tilpasse tekniske forhold i forbindelse med telematik/forbundne biler.

• Rettelse af den forkerte betegnelse af RMI sikkerhedsforummet.

• Implementering af regler for elektronisk sikkerhedsudstyr i loven, som desværre er blevet glemt af kommissionen.

• Teknisk information med hensyn til afprøvning af bilens køredygtighed (syn).

I AIRC har vi slået os sammen, for at i fællesskab at kunne påvirke alle EU politikere på området. Dertil har et hvert AIRC-land fået tilsendt relevante navne på parlamentsmedlemmer og deres e-mail adresse.

Personligt syns jeg at det er utrolig spændende at kunne påvirke EU politik via så stort et netværk som AIRC, og at vi har en person siddende, som følger med og øver indflydelse direkte ved forhandlingsbordet i Bryssel. Afstemningen den 9. februar er vital for de frie værksteder, så disse med loven i hånden, kan blive ved med at servicere og reparere bilerne.

Thomas Krebs, direktør i SKAD og generalsekretær for AIRC International.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14