23948sdkhjf

Ford vil sælge dele til konkurrenterne

Der er penge at hente ved konkurrent-salg på et voksende marked for reservedele.
BILDELE Selv om bilproducenterne oftest giver udtryk for, at de gerne bekriger hinanden så meget som muligt, så kan det måske være en fordel at kigge på, om man ikke kan tjene penge på reservedele til konkurrenterne.

Det er ifølge Automotive News baggrunden for et nyt Ford-koncept kaldet Omnicraft, der skal levere reservedele på eftermarkedet til biler, der ikke kører rundt med Henry Fords underskrift på kølergrillen. Ifølge folkene bag Omnicraft-konceptet er visionen, at mellem 80 og 90 procent af konkurrenternes dele skal være til rådighed ved udvalgte Ford-værksteder.

De mest gængse dele bliver i første omgang oliefiltre, bremseklodser og generatorer, fortæller Frederiek Toney, der er såkaldte president for Global Ford Customer Service Division til Automotive News.

Ifølge Ford-chefen er Omnicraft stiftet, fordi at markedet for reservedele på eftermarkedet for biler kun går én vej, og det er opad. Derfor skal Omnicraft fungere som et ekstra kampplads for de knap 14.000 Ford-forhandlere med tilhørende værksteder, der findes på globalt plan som led i den stigende efterspørgsel.

Skal man tro Frederiek Toney, så har eftermarkedet for reservedele til autobranchen en anslået værdi af knap 3,5 billioner danske kroner, men ifølge ham vil markedet vokse med 70 procent over de næste seks år og frem. Visionen på det store marked er, at mellem 10 og 15 procent af salget af Fords reservedele skal komme gennem Omnicraft. Ford lover, at priserne på delene, når profitten er hentet på salget af OE-delene fra diverse producenter, bliver holdt lave, så Omnicraft vil kunne være et reelt salgsredskab.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157