Sådan tackler Nissan de mange Qashqai angreb
For et par dage siden havde den nye Qashqai-modstander Opel Crossland X premiere som endnu en i den lange række af SUV-nyheder, der jagter Nissan Qashqais succes. Hvad gør Nissan ved det?
Men hvad, spørger vi Nissan-Danmarks PR-ansvarlige, Ann Strøby.
Motor-magasinet: Hvad vil Nissan som fabrik gøre for at modstå den stadigt større konkurrence, som Qashqai er udsat for?
Ann Strøby: - Nissan-fabrikken følger naturligvis godt med i konkurrenternes tiltag. Og Qashqai vil på vanlig vis blive opdateret, så den stadig fremstår som et attraktivt alternativ. Herudover vil Qashqai også være modellen, der som den første Nissan vil blive udstyret med pro-pilot, som er et skridt på vejen mod autonomous drive. Desuden er Qashqai allerede monteret med omfattende sikkerhedsudstyr selv i standardudgaven. Første skridt forventes indenfor et år.
- Pro-pilot er et system, hvor bilen bliver i vognbanen og holder afstand til den forankørende bil - noget som andre mærker også har, men Nissans strategi er altid at tilføre udstyr til almindelig brugere og ikke udelukkende biler i luksusklassen.
Motor-magasinet: Hvad vil Nissan-Danmark gøre for at modstå konkurrencen?
Ann Strøby: - Man fristes til at sige, at det gør vi jo allerede! Indtil videre er segmentet blot blevet større, og vi er stadig nummer et og sælger således også blot flere Qashqai. Indtil videre er det efter vores vurdering ikke lykkedes for konkurrenterne at komme med et alternativ, der matcher Qashqais kvalitet og pris.
Motor-magasinet: Hvornår kommer der en afløser for den nuværende Qashqai? Og som follow up - er det realistisk at tro, at I kan holde Jer foran i mellemtiden:
Ann Strøby: - Først og fremmest opdateres Qashqai løbende. Nissan offentliggør ikke fremtidige produktinformationer, men eftersom seneste udgave af Qashqai nu er tre år, skal der ikke megen matematisk kunnen til for at regne ud, at der kommer et facelift inden for en overskuelig periode. Og svaret på det supplerende spørgsmål: Qashqai er stadig opfattet hos forbrugerne som det mest attraktive mix af værdi for pengene.