23948sdkhjf

Producent opdaterer tal for mest solgte bilfarver

En farve holder fast i førstepladsen, og så afslører kontinenterne stadig forskelle i, hvilken farve, bilerne oftest bliver købt i.
ADFÆRD Producenterne af autolak og overfladebehandling forsøger hele tiden at være et par skridt foran forbrugerne, når det handler om populære farver.

Axalta, som i 150 år har fremstillet en række forskellige produkter til overfladebehandling har opdateret sine tal for, hvilke farver, der er mest populære - opdelt på kontinenter. Tager man på kør-selv-ferie ned gennem Europa, så vil man i gennemsnit møde flest hvide biler. Det viser tal fra rapporten ’Global Automotive 2016 Color Popularity’, som Axalta offentliggjorde kort tid før årsskiftet. Dog viser farven grå sig at stige en anelse i popularitet, skriver Axalta, så knap hver femte nye bil bliver leveret i den farve.

Skulle man få mulighed for at køre rundt i USA, så ser det lidt anderledes ud. Her er farve grå nemlig ifølge rapporten den mest efterspurgte farve, mens den tidligere meget populære sølvfarve falder et par procentpointe kontra 2015-tallene.

Brun og grøn
Noget anderledes ser det ud, hvis man begynder at kigge nærmere på autolakken i Sydamerika og Rusland. Begge de regioner er nemlig fælles om at have en lille forkærlighed for grøn, der napper godt fem procent.

Russerne er dog mere vilde med brun og beige-farverne end noget andet sted i verden, hvis man skal tro Global Automotive 2016 Color Popularity.

Hvid med detaljer
Globalt set er farven hvid stadig den mest populære, men i visse lande stiger efterspørgslen på farver, der enten giver en perleeffekt, eller som på den ene eller anden måde adskiller sig fra en mere standard-hvid. Den tendens oplever man især i Japan, hvor 27 procent af bilerne leveres i en perlehvid, mens under ti procent af bilerne males i ren hvid.

- Forbrugernes vurdering af farvenuancer, som eksempelvis forskellene mellem ren og perlehvid i Asien, afspejler de subtile forskelle i forbrugernes præferencer, udtaler Annie Du, der arbejder i afdelingen for Axalta OEM Color Designer, der ligger i Kina og tilføjer:

-Bevidstheden om disse forskelle minder os konstant om, at vi løbende må gennemgå vores farvepalet for at holde trit med de krævende bilkøbere og med de bilproducenter, der er afhængige af Axalta, når det kommer til farvevalg, udtaler Annie Du.

Nancy Lockhart, Axaltas der arbejder som Color Marketing Manager for virksomheden i Nordamerika kommenterer også forbrugeradfærden:

- Vi ser en klar præference for de neutrale nuancer, men det er ikke alt. Vi ser, at de farverige nuancer føjes til de neutrale, for at skabe iøjnefaldende toner. Så hold øje med nuancer og effekter, som føjer både dybde og skønhed til de neutrale farver fremover, fortæller Nancy Lockhart.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093