23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den intelligente kørecomputer

Hvordan lærer man en computer at køre bil? Ingeniørerne hos den succesfulde producent af computerspil-platforme, NVIDIA, ser ud til at skulle revolutionere bilindustrien.
ROBOT-KØRSEL











Kunstige neurale netværk























Vigtige samarbejdspartnere











Tech-virksomheden NVIDIA, der gennem sit engagement i spiluniverset er kendt for sin rå computerkraft med processorerne GeForce, kunne på den nys overståede CES 2017 annoncere, at virksomheden har skabt den manglende brik, der vil skabe grundlaget for udvikling af kunstig intelligens til selvkørende biler. Ved åbningen af CES 2017 præsenterede NVIDIA’s CEO og stifter, Jen-Hsun Wuang, således processoren Xavier, der er den superchip, som indgår i en AI-computer (Artificial Intelligence). Wuang annoncerede, at chippen kommer på markedet senere i år sammen med bilindustriens femtestørste underleverandør, ZF, og senere med den største underleverandør, Bosch. - Teknologien bag var meget svær indtil for nylig. Det er så nemt for os mennesker at lære at køre bil, men når det ikke er matematik, hvordan forklarer man så en computer det? spurgte han retorisk. Svaret er ‘Deep Learning’, der er maskin-læring gennem kunstige neurale netværk, der gennem vision-sensorer i flere lag så at sige gør det muligt for computeren at se som et menneske. Et hold NVIDIA-ingeniører besluttede sig for at kombinere ‘Deep Learning’-teknikken med firmaets kraftige spil-GPU’er, der i spiluniverset i årevis havde simuleret og bearbejdet menneskets måde at se og lære på, og dermed skete det gennembrud for den kunstige intelligens, som Jen-Hsun Wuang på scenen ved åbningen af elektronikmessen kaldte “den kunstige intelligens’ Big Bang". - Deep learning har gjort det muligt at lære en computer det, mennesket kan. Vi kan nu med computeren opleve det miljø, der er omkring bilen. Vi kan også forudsige, hvad der vil ske omkring bilen, så vi kan beslutte, om den retning, vi vælger, er sikker. Den kan også lære ved at se, hvordan vi mennesker gør, fortalte han. - Men verden er omskiftelig. Der kommer nye veje, nye spor, nye forhindringer. Derfor må vi løbende kortlægge og genlære miljøet. Til formålet har vi bygget en computer, en AI Computer, der kan processere ‘Deep Learning’ og gøre det ved høje hastigheder, lød budskabet. Den nye superchip kalder NVIDIA for Xavier, og den er bygget ind i den lille AI-computerenhed kaldet DRIVE NX, som er på størrelse med en instruktionsbog. - Den er en utrolig kraftfuld med otte High End CPU Core-enheder inde i chippen, og vores næste generation GPU. Den er Auto Safety Integrity Level - ASIL - D og chippen er ASIL C. Den har kraften fra en High End gaming-maskine - den kan altså processe 30 billioner operationer i sekundet ved bare 30 Watt. Kvaliteten kan ikke sammenlignes med noget andet, konstaterede han. Et er at ZF og Bosch er væsentlige partnere for at få AI-computeren ud til bilindustrien, men også kortfirmaerne er vigtige. Således samarbejder NVIDIA med Baidu i Kina, Tomtom i Europa, Zenrin i Japan og derudover med HERE, der er delvist ejet af Audi, BMW og Mercedes-Benz. Firmaet har også indgået samarbejde med flere bilproducenter, herunder Audi og Mercedes-Benz om at levere DRIVE NX-computersystemet til produktionsbiler, der kan komme på markedet frem mod 2020 - i Mercedes-Benz tilfælde muligvis allerede om 12 måneder. Således viste Audi på messen en selvkørende Q7, der på blot tre måneder havde lært sig selv at køre. - Det momentum, der er bag arbejdet, accelerer voldsomt. Det er en enorm udfordring, vi har påtaget os. Uden samarbejde med de store bilproducenter er det bare ikke muligt at realisere, sagde Jen-Hsun Wuang.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094