23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Detroits nyheder til bil-Danmark

Bilåret 2017 er skudt i gang på bilmessen i Detroit med mange store nyheder fra især ikke-amerikanske producenter. Flere af dem vil nå os i Danmark.
MESSE















Her og nu-nyt fra Audi















Her og nu-nyt fra BMW















Her og nu-nyt fra Kia



















Her og nu-nyt fra Lexus



















Her og nu-nyt fra Nissan



















Fremtid fra Audi















Fremtid fra Mercedes















Fremtid fra Volkswagen











Detroit Motor Show! Sammen med udstillingerne i Genève om foråret, og skiftevis i Frankfurt og Paris om efteråret, er netop Detroit en af bilverdenens helt store udstillinger. Som navnet siger; altid i netop Amerikas Motor City, og som altid straks efter nytår. Når Detroit åbner, er det nye bilår skudt i gang. På dette års Detroit Motor Show, der har åbent til 22. januar, deler nyhederne sig i to gange to. På den ene led her-og-nu-nyhederne og ude-i-fremtiden-nyhederne. På den anden led de amerikanske nyheder og de ikke-amerikanske. Målt på nyheder bliver de amerikanske bilmærker overhalet både udenom og indenom - de helt store nyheder er fra Europa og Korea. Den ene store stjerne i Detroit er nemlig tyske Volkswagen I.D. Buzz, den anden er den koreanske Kia Stinger. Her stiller vi skarpt på de otte største Detroit-nyheder 2017 set med den danske bilbranches briller. Først en række biler, der kan få effekt hos danske importører og forhandlere her og nu - dernæst en række, der er lidt længere ude i fremtiden. Audi SQ5 - hurtigmodel, nu med turbo Med på Detroit har Audi blandt mange modeller den sportslige version af den nye Q5. SQ5, som nu har V6-power med turbo i stedet for kompressor. Det skulle give et lavere forbrug, men effekten er ikke blevet mindre. Nu er der 354 hk og 500 Nm, og SQ5 er opgivet til at køre 14,4 km/l på trods af, at den runder 100 km/t på 5,4 sekunder. • SQ5 kommer til Danmark til sommer. BMW 530e iPerformance med hybridpower Den nye 5-serie er en evolution af den hidtidige model, men 530e tager et spring frem med sin hybriddrivlinje. En 2-liters 4-cylindret benzinmotor med 184 hk kombineres med en elmotor med 95 hk. Elmotoren er bygget ind i den 8-trins automatgearkasse, som ikke bare betyder, at elmotoren har forskellige gear, og derfor kan køre 140 km/t og 45 km på el, men også at man ikke behøver en momentomformer i gearkassen. Det sparer vægt. 0 til 100 km/t klares på 6,2 sekunder, og forbruget er lettere optimistisk opgivet til 50 km/l. • Den nye BMW 5-serie har Danmarkspremiere næste måned, 530e kommer også på programmet. Smukke Stinger - måske “Star of the Show" Koreanerne bevæger sig et trin op ad stigen med kæmpe-nyheden Kia Stinger. Kia har i flere år teaset for denne model, som tidligere er blevet kaldt GT, men nu er den her endelig som kampklar produktionsmodel. Den skal tage kampen op med Audi A5 og BMW 4-Serie Gran Coupé, men fordi den har en noget længere akselafstand på 2.905 mm, kan den også skubbe til eksempelvis Mercedes CLS. Designet er skarpt og moderne, og det er ikke tilfældigt, at Kia nævner Audi, som konkurrent. Det er nemlig Peter Schreyer, der tidligere var hos Audi, der har stået for designet. Køreegenskaberne er til dels slebet til af Albert Biermann, som tidligere var chef for BMW’s M-afdeling, og Stinger skulle være udviklet på Nürburgring. Så køreegenskaberne burde altså også være skarpe i den baghjulstrukne koreaner. I den amerikanske version findes der to motorvarianter - en to-liters turbobenziner med 255 hk og 352 Nm, og en 3,3-liters V6’er med biturbo og 365 hk og 494 Nm. • Stinger får europæisk premiere i marts, kommer til Danmark til efteråret. Lexus LS, nu med ti trin i gearkassen I år er det præcis 28 år siden, Lexus introducerede sin første model på netop Detroit Motor Show i 1989. Nu er turen så kommet til femte generation LS fra Lexus, som i virkeligheden er Toyotas über-luksusmærke. Modellen er en konkurrent til Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie; designet på den nye generation er blevet mere rundt, slankt og sportsligt. Faktisk er den 1,5 cm lavere end den gamle LS, men har alligevel en akselafstand, der er sammenlignelig den lange variant af BMW 7-serie. Motoren er en ny 3,5-liters V6’er med to turboer og 415 hk. Motoren skulle både være økonomisk og særlig stille og vibrationsfri. En 10-trins automatgearkasse er koblet til motoren. • Lexus er ikke i DK. Om muligt comeback siger importøren: Vi følger markedet tæt og overvejer løbende. Men pt. er der ingen aktuelle planer om et egentligt comeback. Nissan Vmotion 2.0 - en vovet fremtidsbil Nissan viser en vovet fremtid med Vmotion; et koncept, der viser Nissans nye designretning. V’et i navnet er ikke noget tilfælde. Fronten har et markant V i grillen, der skal få bilen til både at se mere magtfuld og sportslig ud. Langs siderne er designet kantet og moderne, mens kabinen er luftig og imødekommende. Fordi konceptet udelukkende handler om design, har Nissan ikke nævnt noget om en motor, til gengæld får bilens Nissans selvkørende teknologi ProPilot. • Vmotion kommer ikke i de danske forretninger, men den stil, bilen udtrykker, dukker op i de kommende hverdagsbiler. Audi Q8 - lige i haserne på verdens hurtigste SUV Audis store nyhed er en konceptversion af en kommende stor SUV. Indtil videre hedder den Q8, og det passer med, at den skal være topmodellen over den nuværende Q7. Q8 er større end Q7, men har kun plads til fire personer, hjulene måler 23 tommer, og på konceptet er de keramiske bremser hele 20 tommer store. Motoren er en 3-liters benzinmotor med turbo koblet sammen med en elmotor. Til sammen skulle der være 442 hk, så 0 til 100 km/t klares på 5,4 sekunder. Modellen skal lokke rige oliesheiker og nyrige kinesere og russere, som ellers kunne overveje en Bentley Bentayga (verdens hurtigste SUV), Porsche Cayenne eller Lamborghinis kommende SUV Urus. Mercedes Project One med Formel 1-motor Den måske største bilnyhed i Detroit er en bil, der slet ikke er der. Nemlig den kommende hyperbil fra Mercedes-Benz. Mest af alt et udseende, der minder om en Le Mans-racer, men motoren ... tyskeren lader forstå, at den 1,6-liters V6 er delvist lig med mærkets utroligt succesfulde Formel 1-motor. 1.000 hk skulle den komme til at yde - eller rettere, mindst 1.000 hk, som tyskerne siger. Bilen er ikke færdig, den blev end ikke vist som billede eller tegning. Kun antydet - og alligevel showets måske mest opsigtsvækkende bil. I.D. Buzz - et rugbrød med elmotorer Er denne i realiteten den største nyhed i Detroit? Måske. I.D. Buzz er en MPV, der visuelt låner fra det originale Folkevognsrugbrød, men med to elektriske motorer er der til sammen 369 hk, og et stort batteri lover en realistisk rækkevidde på 434 km. Der er plads til otte personer, og samtidig er konceptet en smagsprøve på Volkswagens evner indenfor selvkørende teknologi. Det er ikke sikkert, vi ser I.D. Buzz i en gadeversion, men eftersom Volkswagen har lovet at introducere 30 elbiler frem mod 2025, kommer vi helt sikkert til at se noget, der ligner.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141