23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk-udviklet støddæmper jagter energi

Et avanceret støddæmper-system og en ny type elmotor skal indhente energi lettere og hurtigere. Det kan især gavne både til el- og hybridbiler.
ENERGIFLOW











Kort om projektet

CIPED (Compact Intelligent Powerful Electric Drivetrain for EVs) på Aalborg Universitet er finansieret af det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrations Program, EUDP og Insero Horsens. Hertil bidrager e-power og Eltronic med støtte til udviklingen.



Formålet har dels været at bygge en ny type elmotor til brug på elbiler, baseret på Switched Reluctance Machine (SRM) teknologi, som adskiller sig markant fra den klassiske Permanent Magnet (PM) motor, som bilindustrien bruger i dag. CIPED-motoren indeholder dertil langt færre sjældne jordarter, der stiger kraftigt i pris i de her år. Samtidig har CIPED-folkene bygget en intelligent støddæmper, der kan indhente energi, når man kører over bump. En tur på brosten kan, ifølge CIPED-holdet, give op til 56 Watt pr. dæmper.



De seneste test viser, at dæmperen har en cyklus-effektivitet på op til 80 procent med mulighed for endnu højere effektivitet ved endnu højere belastninger. Nu er holdet så i gang med at tale med bilproducenter om mulighederne i systemet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.066