23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Populær motor har rustproblemer

Ecoboost-motorerne fra Ford er prisvindere, men de ruster.
RUST

Hvis man ejer en udgave af Fords prisvindende Ecoboost-motorer på 1.0 liter og henholdsvis 100 og 125 hestekræfter, så kan man stå med et problem, skriver FDM Motor.

Problemet er rust på kølerørene på den turbolader, som motorkonstruktionen bygger på. Flere danske tilfælde viser nemlig, at den angribes af rust, hvilket betyder udskiftning af ikke både rør, men også selve turboen. Det er dyrt, og FDM forventer, at regningen for det værkstedsbesøg kan løbe op i 15.000 kroner.

FDM er dog gået videre med sagen til Ford Danmark, der lover at komme berørte Ford-ejere til undsætning. Er bilen blevet serviceret på et mærkeværksted, kan man uden beregning få udskiftet eller repareret motorkomponenterne, hvis det skulle være nødvendigt, skriver FDM Motor. Har man i stedet fået efterset sin Ecoboost-motor på et frit værksted, så vil Ford Danmark vurdere sagerne enkeltvis.

23.000 biler måske omfattet

FDM Motor skriver, at der pt. er konstateret omkring 30 tilfælde på dansk jord, men at der i Kongeriget i skrivende stund er solgt godt 23.000 Ford-biler med turbomotorerne, der blandt andet fås til Fiesta og Focus. På europæisk plan drejer det sig ifølge FMD’s oplysninger om godt en million biler.

Tilbagevirkende kulance

Siden oktober 2016 har Ford i Danmark bedt sine mærkeværksteder om at holde øje med eventuel rust på rørdelene og dernæst smøre dem ind i, så rusten forhindres.

Ford lover i samme åndedrag, at det bidrag, producenten tilbyder sine kunder uden for garantien - også kendt som kulancen - er med tilbagevirkende kraft, hvilket igen omfatter 100 og 125-hestes udgaverne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.148|