23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Henrik Fisker lader op til el-succes

Den danske bildesigner fastholder, at den store omvæltning for elbiler kan være lige rundt om hjørnet.
FREMTID











Grafen er nøglen













Plads til superbiler





Henrik Fisker, den danske bildesigner, lader sig ikke sådan slå ud af, at det tidligere Fisker Automotive endte som en fiasko. Designeren, der stadig velfortjent lever højt på sine linjer som eksempelvis Aston Martin DB9 og BMW Z8, vil med sin Fisker EMotion giver den grønne drivlinje endnu et skud. Til magasinet Maxim fortæller danskeren, at kollapset af Fisker Automotive skyldtes alvorlige problemer med leverance af batterier fra producenten A123 System. Derfor ligger den helt store nøgle til succes for Henrik Fiskers nye satsning netop i batterierne. - Fisker Emotion vil stå for en revolution for elektriske biler, og det vil disrupte markedet for elbiler og ændre verden, fortæller Henrik Fisker til Maxim. Til at gøre det vil danskeren gennem EMotion tilbyde en batteripakke bestående af det kulstofbaserede materiale grafen. Ifølge Henrik Fisker vil den materialeteknologi bidrage til, at batterierne på de kommende Emotion-biler vil få en fordel over biler fra eksempelvis Tesla. Den store forskel til grafen-batterierne ligger i, at man kan lagre mere energi og samtidig oplade dem hurtigere, end man kender fra de lithium-ion-batterier, som driver de elektrificerede køretøjer i dag. - Derfor skal vi styre og kontrollere batteritestene. Det kræver nemlig kontrol, så problemer som eksempelvis dem på Samsungs Note 7 kan undgås, forklarer Henrik Fisker til Maxim med reference til smartphone-producentens batterier, der eksploderede og resulterede i en massiv tilbagetrækning. Grunden til, at Henrik Fisker går endnu kraftigere ind i kapløbet om at bygge elbiler er, at han dermed ser mere luft i forhold til sportsbiler baseret på forbrændingsmotorer. - Jo flere elektriske biler, vi får ud på vejene, desto mere sandsynligt er det, at det i fremtiden starte er lovligt at bygge sportsvogne på benzin eller diesel, forklarer den danske designer over for Maxim.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109