23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Styretøj mod køresyge sættes på Mazda 3

Den faceliftede udgave af Mazda 3 bliver udstyret med det såkaldte G-Vec­toring Control, der skal give mere behagelig kørsel.
KOMFORTTEKNIK

Da den opdaterede Mazda 3 i weekenden den 7. og 8. januar rullede ud hos landets forhandlere, var det ikke kun med et let ændret design og mere støjsvage motorer. Det var også med introduktion af Mazdas G-Vectoring Control GVC.

Systemet kobler Mazda 3’s styretøj til en styreenhed i motoren, som dæmper momentet i en given periode, hvor man drejer ind i et sving. Hermed kan bilen så at sige ’læne’ sig forover og bagover - forover, når man kører ind i et sving og svagt bagover, når man forlader det igen. Det modvirker en ellers ujævn kørsel. Imens beregner en computer, hvor meget moment, der er mest optimalt ved en given fart og i et givent sving, når der drejes på rattet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03