23948sdkhjf

Tag hånd om kulturarven på hjul

Nedsættelse af aldersgrænsen på veterankøretøjer til 30 år samt begrebet "original" er indsatsområder i 2017
MOTORHISTORISK SAMRÅD Vi vil i foreningen i 2017 først og fremmest fortsætte vores gode kontakter til myndighederne. Både transportministeren og kulturministeren blev skiftet ud ved regeringsrokaden, så der skal vi have kontakt til nye ansigter. Men skatteministeren blev heldigvis på sin post, og det er jo ham, vi vil få en del at gøre med i det nye år. I første omgang sender vi en venlig påmindelse om den "gode løsning" han lovede MhS, når hele spørgsmålet om veterankøretøjer skal behandles.

DET DREJER SIG OM registreringsafgifter og begrænsninger ved eksport, alt sammen noget, rigtig mange veteranejere kommer i berøring med. Endvidere skal vi i gang med den arbejdsgruppe, den tidligere transportminister lovede at nedsætte med det formål at få implementeret de forskellige regler i EU i dansk lovgivning; først og fremmest reglen om at en veteran er et køretøj, der er mindst 30 år gammelt, og ikke, som nu i Danmark, 35 år.

Kulturministeriet vil vi kontakte igen og bede om et møde, hvor vi vil argumentere for, at vores hobby ikke kun er for folk, der interesserer sig for biler og motorcykler med mere, men rent faktisk bekoster en levende, kørende kulturarv.

OG SÅ VIL VI IKKE MINDST nærlæse, kategorisere og prioritere alle de svar, vi fik ved årsmødet. Der var omkring 16 arbejdsgrupper, som hver afleverede tre forslag til, hvad MhS fremadrettet skulle fokusere på. Derudover efterlyste vi gode råd til, hvordan vi skal forsøge at dæmme op for den tiltagende medlemsafgang fra de traditionelle klubber. Dette analysearbejde pågår for tiden.

TRE DAGE EFTER SAMRÅDETS første bestyrelsesmøde 15. december blev vi inviteret til at drøfte Køretøjssikkerhedspakken med Færdselsstyrelsen i Ribe. Ud over ændring af årgangsgrænsen ønsker vi også en mere rummelig definition af begrebet "original", når talen handler om køretøjer. Som det er nu, er et køretøj originalt, hvis det fremstår, som da det forlod fabrikken. Men allerede om føje tid vil vi løbe ind i problemer.

BILER FRA 70’ERNE OG fremefter har en stadig stigende mængde elektronik indbygget, men meget af dette er ikke længere tilgængeligt, og dokumentationen for disse elektriske komponenter er måske ikke eksisterende. Så der må fifles og laves kreative løsninger for måske overhovedet at få køretøjet til at køre. Men dermed er det jo ikke længere originalt efter definitionen. Det skal vi tage højde for, ellers risikerer vi at miste de fremtidige årgange af den levende kulturarv.

Steen Rode-Møller,
formand for Motorhistorisk Samråd

Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14