23948sdkhjf

Bilejere og miljøforkæmpere ærgrer sig over elbils-hug

Afgiften på elbiler stiger igen til nytår, og det er langt fra den rigtige vej at gå, mener flere foreninger.
SKAT Der bliver tidligst forhandlet om revision af elbilsafgifter i januar. Den længe forhandling om elbilsafgifter onsdag 14. december viste sig at være et statusmøde mellem alene skatteminister Karsten Lauritzen (V) og ordførerne fra S og R.

-Det er skuffende, at skatteministeren ikke havde forhandling til at forhandle, siger skatteordfører Jesper Petersen (S) til Motor-magasinet.

Det betyder, at forhøjelsen af elbilsafgiften træder i kraft 1. januar, så den stiger fra 20 procent til 40 procent af den normale registreringsafgift.

Salget af elbiler er styrtet siden biltypen blev pålagt afgifter i starten af 2016.

Det faldende salg ærgrer ikke bare de to partier, men også både bilejerens forening FDM og Verdensnaturfonden.

- Det her er dybt kritisk for elbilerne. Alle ved, at elbiler er en del af løsningen på klimaudfordringerne. Og så dur det ikke, at skyde det her problem til hjørne.

- Skatteminister Karsten Lauritzen har simpelthen ikke gjort sit hjemmearbejde, siger Verdensnaturfondens klimachef John Nordbo.

I 2016 er der kun solgt omkring 1000 elbiler, langt fra de omkring 4500, der blev solgt sidste år.

Det reelle tal er ifølge FDM sandsynligvis markant lavere, da de 1000 inkluderer store køb til elbilsflåder og biler, der er solgt sidste år, men er indregistreret i 2016.

- Vi havde forudset, at salget ville falde markant. Og det er ikke hensigtsmæssigt, at man nu øger afgifterne yderligere, siger afdelingschef hos FDM Torben Lund Kudsk.

FDM så gerne, at afgiftssystemet blev ændret, så biler blev beskattet på deres sikkerhed og miljøpåvirkning. Det har dog lange udsigter, og indtil da havde FDM gerne set, at afgifterne på elbiler blev fastfrosset.

- Elbilerne er ikke modne til at få deres store gennembrud i direkte konkurrence med traditionelle biler. Indtil de bliver det, ville det være en god idé, at lade være med at hælde flere afgifter på dem, siger Torben Lund Kudsk.

Politisk kan det dog ifølge FDM blive svært at lave en fundamental ændring af afgiftssystemet, fordi staten tjener store penge på dem.

- Det er i høj grad et økonomiske spørgsmål, dette her. Staten er meget afhængig af bilafgifter. Det er bare en meget dårlig og kortsigtet løsning at hente så meget ind på én ting, biler, siger Torben Lund Kudsk.

Skatteministeriet har ikke mulighed for at kommentere beslutningen om at fastholde den planlagte stigning i afgifterne.

Kilde: Ritzau

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156