23948sdkhjf

Dansk sejr i den ypperste GT-klasse

Sørensen/Thiim fra Young Driver AMR er GTE Pro-mestre efter at have vundet GT World Endurance Championship.
Den fornemste klasse inden for internationalt GT-racerløb blev i weekenden afgjort, da Marco Sørensen og Nicki Thiim fra Young Driver AMR blev kåret som verdensmestre 2016 i GTE Pro-klassen.

I sidste runde af FIA World Endurance Championship (FIA WEC) i Bahrain beseglede de to danske racerkørere, med deres anden sæsonsejr i Young Driver AMR-Aston Martin Vantage nr. 95, mesterskabet for kørere og hold.

- Det kan ikke blive bedre - vi vandt både kørernes og holdenes titel plus sæsonens sidste løb, sagde Young Driver AMR’s Jan Struve, da holdet havde sikret sig den anden verdensmesterskabstitel på tre år. I 2014 vandt Young Driver AMR verdensmesterskabet i GTE Am-klassen.

Aston Martin nr. 95 startede fra forreste række i sæsonens sidste 6-timers løb og kæmpede med kollegerne i Aston Martin nr. 97 om føringen i løbets to første timer. Da søsterbilen faldt bagud, genvandt Sørensen og Thiim føringen halvvejs i løbet og holdt den helt til slut. På vejen til deres anden sæsonsejr førte de to danskere 90 ud af 174 omgange og sluttede 12,6 sekunder foran den næstplacerede Ferrari 488.

- Nøglen til vores sejr i dag var dækkenes ydelse, vi må sige tak til vores dækpartner, Dunlop, for at have leveret os et perfekt produkt til forholdene i Bahrain i dag. Marco, Nicki og hele holdet leverede en enestående præstation, siger Jan Struve og fortsætter:

- Vi havde et perfekt løb og meget hurtige pitstop. I sæsonens løb lå vi i stærk konkurrence med nye biler fra Ferrari og Ford, og vi havde ikke regnet med at skulle få verdensmesterskabet i hus. Også i selve løbet kom der pludselig masser af spænding, da to af de tre biler fra Aston Martin næsten samtidigt løb ind i problemer. Men i sidste ende havde vi heldet med os, vi havde en stabil sæson med to sejre som højdepunkter og derudover tre podiepladser. Efter det næstsidste løb i Kina havde vi noget blandede følelser med hensyn til vores mesterskabsforhåbninger, og nu virker det utroligt, at vi virkelig klarede det. Tak til alle på holdet, som gjorde det her muligt, til vores kørere Marco og Nicki samt Darren Turner, der var med på vores hold i de første tre runder.

Nicki Thiim siger efter løbet:

- Jeg sagde til min holdkammerat, at det ville være fantastisk at vinde mesterskabet med det her hold og med en dansk landsmand, og jeg har stadig svært ved at fatte, at vi nu har vundet vores første WEC-mesterskab med Aston Martin. Stabiliteten sæsonen igennem har været fantastisk, bilen har været forrygende, og det har været utrolige forbedringer, vi har opnået sammen med vores partnere i årets løb. At deltage i så fornem en klasse i vores første år med Dunlop og Total som to nye partnere og konkurrere med nogle store teams og deres to nye biler er virkelig noget særligt. Lige nu er jeg ovenud lykkelig for det, som jeg og holdet har opnået.

Marco Sørensen tilføjer:

- Det er helt fantastisk at vinde mesterskabet, og jeg vil sige, at det er endnu mere utroligt at vinde det sammen med en dansk landsmand som Nicki. Dengang vi var 10 år, kørte vi ræs mod hinanden i karting, men at være her som mester sammen med ham og Aston Martin Racing er fabelagtigt.

Ingen ville have troet, vi kunne være her sammen. Jeg er så stolt af hele holdet. Vi havde mange nye partnere i begyndelsen af i år, men det hele flaskede sig bare så fint, og i dag har været fantastisk. Jeg har stadig svært ved at fatte det.

Resultater i GTE Pro-klassen ved 6-timers løbet i Bahrain

1. Sørensen/Thiim Aston Martin Vantage V8

2. Bruni/Calado Ferrari 488 GTE

3. Bird/Rigon Ferrari 488 GTE

4. Priaulx/Tincknell Ford GT

5. Adam/Turner Aston Martin Vantage V8

FIA Endurance Cup for GT-kørere

1. Sørensen/Thiim Aston Martin Vantage V8 154 point

2. Rigon/Bird Ferrari 488 GTE 134

3. Bruni/Calado Ferrari 488 GTE 128

4. Pla/Mücke Ford GT 118

FIA Endurance Trophy for GTE Pro-hold

1. Young Driver AMR Aston Martin Vantage nr. 95 154 point

2. Ford Chip Ganassi Racing Ford GT nr. 67 141

3. AF Corse Ferrari 488 GTE nr. 71 134

4. Ford Chip Ganassi Racing Ford GT nr. 66 129




Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125