23948sdkhjf

Autobranchens dårlige ry hænger ved

Bilhandlere og mekanikere er stadig i bund, når det gælder danske faggruppers troværdighed. AutoBranchen Danmark har et andet syn på sagen.
TROVÆRDIGHED Kun politikere har lavere troværdighed end bilforhandlere og mekanikere ligger sjette sidst.

Det er Radius Kommunikation, der står bag undersøgelsen, som sætter spot på, hvilke brancher i landet, der oplever den største troværdighed i danskernes øjne.

Mere end 2000 danskere er blevet spurgt ind til troværdigheden blandt 20 forskellige faggrupper, og det er altså blandt dem, at autofolk er helt i bund.

Helt i top har sygeplejerskerne placeret sig, mens dommere og læger indtager de næste to topplaceringer.

Hos AutoBranchen Danmark erkender man, at bilhandlere i de årlige målinger af faggruppers troværdighed som regel ligger i bunden sammen med ejendomsmæglere, journalister og politikere. Det gælder også i 2016, hvor bilforhandlerne kommer ind som de næstsidste.

Listen

Her er den fulde liste over faggruppernes troværdighed i 2016:
1) Sygeplejersker - 4,04
2) Dommere - 3,94
3) Læger - 3,94
4) Politibetjente - 3,81
5) Soldater - 3,67
6) Tandlæger - 3,56
7) Skolelærere - 3,51
8) Hjemmehjælpere - 3,50
9) Pædagoger - 3,50
10) Frisører - 3,37
11) Buschauffører - 3,32
12) Advokater - 3,31
13) Landmænd - 3,26
14) Håndværkere - 3,19
15) Mekanikere - 3,03
16) Bankrådgivere - 2,86
17) Ejendomsmæglere - 2,57
18) Journalister - 2,46
19) Bilforhandlere - 2,39
20) Politikere 2,06
Kilde: Radius Kommunikation


Tilfredse kunder

Men organisationen hæfter sig ved, at analyseinstituttet Megafon har gennemført en undersøgelse i august 2016 og talt med over 500 personer, der for nyligt har købt bil.

Undersøgelsen af bilkøberes holdning til bilforhandlere viser et noget andet billede, end den såkaldte "troværdighedsmåling" fra Radius. Megafons analyse viser, at kunderne generelt er meget tilfredse med serviceniveauet hos bilforhandlere.

- Jeg er faktisk meget overrasket over, hvor positive folk er over for bilforhandlere. Jeg har ikke set så stor tilfredshed hos kunderne, I de undersøgelser vi har lavet inden for andre brancher, siger Megafons direktør Asger H. Nielsen.

88 procent af de personer, der har købt bil inden for det sidste halve år er positive eller meget positive over for den forhandler, hvor de har købt bilen. 66 procent af bilkøberne er positive over for oplevelsen hos alle de bilforhandlere, de har besøgt i forbindelse med bilkøbet. Mest tilfredse er de i Nordjylland, mens Sjælland har de næstmest tilfredse kunder.

- Det, vi kan se, er, at kunder køber bil der, hvor de får den bedste behandling. Konkurrencen er benhård, og den bilforhandler, der tilbyder kunden den største tilfredshed, får salget, siger Asger H. Nielsen.

Hertil siger Jens Brendstrup, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark:

- Megafons undersøgelse bekræfter, at det ikke er vores medlemmer, der ligger til grund for den lave troværdighed i Radius måling. AutoBranchen Danmarks medlemmer er professionelle, og de ved godt, at kundetilfredshed og troværdighed er afgørende for bilsalget.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125