23948sdkhjf

Bring brint i spil som fremtidens drivmiddel

Der er brug for at tænke i nye løsninger for at skabe klimavenlig mobilitet med en fornuftig økonomi for samfund og bilist, skriver Tejs Laustsen Jensen, direktør i Partnerskabet for brint og brændselsceller.
DEBAT Krav til både klima og miljø stiller bilbranchen over for krav fra både EU, danske politikere og ikke mindst forbrugerne i de kommende år. Hvis vi i branchen skal vedblive med at være interessante - også på lidt længere sig - må vi tage opgaven på os og leverer grøn, men effektiv, mobilitet.

Der er - selv for os i branchen - ikke rigtigt nogen vej uden om det: Bilen er en af de helt store CO2-syndere, og problemet er aktualiseret af, at EU’s seneste reduktionsmål sætter betydelige krav til Danmarks reduktioner fra transportsektoren.

Også når det gælder luftforureningen er der betydelige udfordringer. For selvom København som nr. 51 er et stykke nede på listen over europæiske storbyers luftforurening, har Danmark igennem flere år overtrådt EU’s regler for luftkvalitet.

Omvendt er den mobilitet, som bilbranchen giver danskerne afgørende. Et moderne fritids- og arbejdsliv kræver mobilitet. Et arbejde, der vel at mærke for rigtigt mange kræver rejser til andre dele af landet. Og der er ingen udsigt til, at mængden af transport falder i den nærmeste fremtid. At få folk til at stoppe med at køre bil er ikke en mulighed.

Der er derfor brug for at tænke i nye løsninger for at skabe klimavenlig mobilitet med en fornuftig økonomi for samfund og bilist.

Staten kan så fritage nok så mange nulemissionsbiler fra registreringsafgift, men hvis ikke bilisterne kan se sig selv køre i den pågældende teknologiske løsning, bliver der ikke solgt nogen biler. Brugervenlighed er tænkt alt for lidt ind i de hidtidige løsninger.

Transportbehovet skal opfyldes

Et ofte brugt argument i når det gælder mobiliteten er, at 90 procent af danskernes køreture er under 100 km. Et behov som en elbil drevet på batteri kan opfylde. Det er sandt, men det er til gengæld også et faktum, at det er de færreste danskere, der køber en bil, der kun kan løse 90 procent procent af deres behov. Et dyrt produkt som biler jo er - skal kunne løse hele opgaven.

Samtidig er vores hjerner bygget til at oparbejde vaner, så den skal tænke mindst muligt og bruge mindst muligt energi. Hjernen er smart på den måde, det var derfor den opfandt transportmidlet. Derfor skal man ikke underkende den vane, der ligger i at tanke sin bil hurtigt, og derefter have en fornemmelse af, hvor langt den kan køre. Lange opladningstider på hele og halve timer duer ikke. Slet ikke for den travle forretningsrejsende, men i det hele taget ikke til mennesker med stort kørselsbehov som eksempelvis ofte skal mellem landsdelene.

For det nu engang begrænset, hvor mange tissepauser og hotdogs man skal have på vej fra Skive til Næstved.

Brint en central del af løsningen

Her er brintbilen - sammen med andre brændselscellekøretøjer - en løsning. Bilisten kan gøre som altid. Tank og kør, frisk acceleration fra elmotoren, lydløs kørsel, ingen udledning, bortset fra vand. Samtidigt kan vi udnytte de danske investeringer der er gjort i vindmøller, der nu i stigende grad bliver betalt for at stå stille, ved at konvertere el til brint.

Er det bare noget vi går og leger med i Danmark, fordi vi vil være førende i grøn energi, men som alligevel ikke batter noget fordi vi er sådan et lille land? Her er svaret: nej. Danmark er et af de førende lande i verden, på linje med Californien, Japan, Korea, Tyskland og England. Det koreanske bilmærke Hyundai lancerede allerede i 2013 sin første serieproducerede brintbil i Danmark, og siden er udviklingen gået stærkt.

I juni måned i år åbnede den tiende brinttankstation i Danmark. Stationen var en del af projektet H2DK under og fuldendte et landsdækkende netværk.

Brinttankstation nr. 10 åbnet

Der er nu stationer i Aalborg, Holstebro, Aarhus, Vejle, Kolding, Esbjerg, Korsør, Køge, København og Gladsaxe, og det er dermed muligt at bruge bilens rækkevidde til fulde og køre landet tyndt. Branchen er klar over, at for at brintbiler for alvor skal være attraktive for den almindelige bilist, skal densiteten af stationerne være endnu højere.

Og når udbygningen af brinttankstationer for alvor tager fat, kan vi være glade for, at arbejdspladserne skabes i Danmark, da de bedste brinttankstationer i verden er udviklet og produceres i Herning.

En af de ingeniører der bygger tankstationer i Herning kørte her til sommer til Italien på familieferie i sin brintbil. Familien kørte over 3500 km, tankede på 11 forskellige stationer ned gennem Europa og tankningstiden var samlet tur/retur 40 minutter. Brintteknologier er bare ikke morgendagens teknologi, det er reel, grænseoverskridende mobilitet i dag.

Brint til transport er en nøglefaktor for at fastholde mobiliteten, gøre noget godt for klimaet og skabe danske arbejdspladser. Derfor skal Danmark gå ’all-in’ - flere brintbiler - flere brinttankstationer, fortsat politisk opbakning, og fastholde positionen som brintland #1 i Europa. Det giver anerkendende nik fra vores klimaambitiøse samarbejdslande, men endnu vigtigere tiltrækker det investeringer i Danmark.

Vi kan overgå EU-reduktionsmål hvis vi vil. Det bør vi(!) - men det kræver bilbranchen som en aktiv medspiller.

Tejs Laustsen Jensen
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.171