23948sdkhjf

Lastvogns-ophuggere presses af svært marked

Erfa-gruppemøde hos Dansk Bilbrancheråd afslørede, at branchen for lastvogns-ophuggere har det svært.
TILBAGEGANG Holms Lastvognsophugs speciale er renoverede gearkasser og bagtøj til Scania og Volvo. Dem bliver der solgt omkring 80 stykker af om året. Nogle er renoverede, mens andre bare er brugte. For nylig var Holms Lastvognsophug vært ved et af Dansk Bilbrancheråds erfa-gruppemøder, og det var her, man fik lejlighed til også at høre lidt om forretningen med ophug af lastbiler.

Oplægget på gruppemødet viste, at omsætningen i Holms Lastvognsophug kun en vej, og det er nedad. At det går tilbage med omsætningen er dels fordi, bagtøj og gearkasser hele tiden bliver bedre, dels på grund af øget konkurrence:

- For eksempel konkurrerer både Scania og Volvo på prisen, og derudover tilbyder mange forhandlere serviceaftaler og tilbagekøbsgarantier, når de sælger en ny eller brugt lastbil. Endelig er der jo også andre end os, der hugger lastbiler op og sælger stumperne, fortalte Peter Holm.

Synkromesh og lejer
Ofte er reservedelene i så god stand, at de kan sælges uden videre. Men ind imellem skal en gearkasse eller et bagtøj renoveres, og så er det typisk synkromesh og lejer og måske et par enkelte tandhjul, der skal kigges på.

- Stumperne kan vi få uden problemer, og det gælder både uoriginale og nogle få originale ting. Kan vi få uoriginale reservedele, så køber vi dem, for de koster ikke mere end en tredjedel eller en fjerdedel af de originale, forklarede Peter Holm.

Når det gælder køberkredsen, har Holms Lastvognsophug mange faste kunder.

- Det er den vej, udviklingen er gået. De store mærkeværksteder og Scania- og Volvo-forhandlere, det er vores største kunder. Derudover har vi også mindre autoriserede og uautoriserede værksteder og både små og store vognmænd, entreprenører og landbrug blandt kunderne, sagde Peter Holm.

For mange ophuggere
Det er gået tilbage med antallet af lastvognsophug herhjemme, men Peter Holm mener nu alligevel, at der er for mange:

- Der er for mange huggere på Sjælland, for der er vi fire. Til gengæld er der ikke nogen på Fyn længere, og så er der nok tre i Jylland. Der har været mange flere i Jylland, men der er ikke mere end tre tilbage. Og hos den ene af de jyske ophuggere, er det kun chefen, der er er tilbage i firmaet.

For 15 år siden var der et lastvognsophug mere på Sjælland, et på Fyn og tre mere i Jylland. Tilbagegangen hænger ifølge Peter Holm sammen med, at der er mange flere lastbiler på vejene. Det vil sige, at lastbilerne bliver nyere, der bliver længere mellem de ophugningsmodne og så har mange chauffører og vognmænd også indgået en servicekontrakt med forhandleren. Forhandlerne sætter helst nye og originale stumper på bilerne, men hvis ikke de har reservedelene på lager, eller der er mange penge at spare, så er de ikke for fine til at handle brugt.

- Hvis forhandlerne hos os for eksempel kan få en simpel konsol, der koster 40.000 kroner i ny og original tilstand, til 10.000 kroner, så gør de jo det, lød det fra Peter Holm.

Holms Lastvognsophug samarbejder med andre lastvognsophuggere både herhjemme og på tværs af grænserne.

- Vi har to herhjemme, som vi samarbejder med, og så har vi tre-fire stykker fordelt på Holland, Finland og Sverige, forklarede han.

Tre stille måneder
Fremtiden er som bekendt svær at spå om, men efter tre stille måneder på pladsen hos Holms Lastvognsophug, begynder der så småt at komme gang i forretningerne igen.

- Aktiviteterne svinger helt vildt, og i år kan jeg ikke forklare det. Der bliver jo ellers bygget både ny jernbane, metro og broer, så der burde være fuld gang i handlen, men nu begynder det også så småt at komme.

Når talen falder på fremtiden, lyder Peter Holm som den landmand, han også er:

- Konkurrencen er fortsat hård, og vi skal virkelig være om os. Jeg tror, vi står ret stærkt med vores forretning, fordi vi laver så mange forskellige ting. Vi sælger nye og brugte dele, vi sælger til vognmænd, værksteder og landbrug. Vi har mange ben at stå på.

- Vi håber at omsætte for mere i år, end vi gjorde sidste år, men forventer det ikke. Vi blev noget forvænt i 2006-2009 og 2011 og 2012, hvor forretningen gik fantastisk godt. Lige meget hvad vi gjorde dengang, så tjente vi penge, men tiderne er blevet vanskelige. Vi kan ikke sælge alt mere.

Peter Holm ville ikke ud med, hvad Holms Lastvognsophug omsætter for om året, men han ville godt fortælle, at firmaet piller cirka 50 lastbiler fra hinanden om året og sælger så mange reservedele fra dem som muligt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094