23948sdkhjf

Stringo bilflytter: Flyt uden sved og os

Mange gange steder kan det være rart at kunne flytte biler uden at starte dem. Det har firmaet Stringo flere bud på, og vi har testet deres model SH3.
BILFLYTTER Stringo bilflytter model S3H er versionen med hydraulikmotor, men samme bilflytter findes dog også i en S3 version, men her drives den af en elmotor.

Når en bil skal flyttes, køres bilflytteren ind mellem bilens for- eller baghjul. Dernæst køres hele fronten af bilflytteren ud via teleskopfunktionen, og når de to ruller rører hjulenes forkant, kan bilen skubbes op ved hjælp af de to arme, som skubber på dækkenes bagkant.

Når armene har skubbet hjulene op på plads, sørger de samtidig for at bilen ikke kan trille med af bilflytteren. Dernæst trækkes bilen via teleskopfunktionen så langt hen til forenden af bilflytteren, så det stadig er muligt at dreje. Derfra handler det kun om at flytte bilen hen til det sted, man ønsker den skal stå.

Teknikken bag
Hydraulikmotoren i testens S3H drives af en elmotor med en effekt på 1200 watt. Batteriet er et såkaldt traktionsbatteri på 24 volt og med en kapacitet på 125 amperetimer, og er principielt magen til dem, der anvendes i el-trucks. Det er et batteri, som er specielt designet til brug kortvarigt og mange gange uden nævneværdige spændings- og effekttab, og som samtidig kan klare dybe afladninger uden at tage skade.

Forestiller man sig, at den bliver brugt kontinuerligt, vil den i en Stringo bilflytter kunne køre i ti timer, inden batteriet blev totalt afladet.

To hastigheder
På venstre side af styrehåndtaget finder man knappen til valg af hastighed. Trykkes der på skildpadden, går den fra 0-3 km/t., og trykkes der på den løbende hare, går den fra 3-6 km/t.

På højre side er der to knapper. Den tættest på navet regulerer teleskopfunktionen, og er dermed også den der indstiller hvor tæt bilen skal trækkes på fronten på bilflytteren.

Den anden knap er den, som man benytter, når bilen skal skubbes op på bilflytterens rampe.

S3H er godkendt til at kunne bære 3450 kilogram og håndtere en akselvægt på 1800 kilogram, og dermed klarer den alle personbiler og store kassevogne på det danske marked.

Letkørt
At køre med en SH3 bilflytter, er lidt som at køre med en eldrevet palleløfter. Har man først prøvet det nogle gange, vil man ret hurtigt blive dus med det.

Sådan er det også, når man har en bil på en SH3. Dog skal man være opmærksom på, ikke at få bilen trukket alt for tæt ind på bilflytteren. For får man bilen trukket for langt tilbage, kan man nemlig risikere, at afstanden mellem bil og flytter bliver for lille under en skarp drejning, og dermed kan man let komme til at lave skrammer eller buler i bilens kofanger.

Både forfra og bagfra
Normalt vil man køre forhjulene op på SH3 bilflytteren, da det er det mest indlysende, fordi man bedre kan styre bilen med flytteren. Men vi prøvede også det modsatte, altså hvor det var forhjulene, der blev de styrende. Og noget overraskende viste det sig, at det rent faktisk også kunne lade sig gøre at manøvrere sikkert med bilen, dog under den forudsætning, at man ikke foretog alt for store manøvrer og krappe sving.

Vi fandt, at det er let at flytte rundt på biler med SH3 bilflytteren.

På plussiden tæller det, at SH3 reagerer meget direkte og ikke mindst er hastigheden nem at regulere. Det eneste man skal være særligt opmærksom på, er som før nævnt, at man ikke får trukket bilen for tæt ind til flytteren, for overholdes sikkerhedsafstanden ikke, ender det galt. Afslutningsvis bør det nævnes, at den har gode bremser og samtlige funktioner virker gennemtænkte.

Læs mere om bilflytteren her .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11